سگ و گربه
حسادت سگ

آیا سگ ها حسادت می کنند؟

طی تحقیقات اخیر روانشناسان روی رفتار سگ ها، متوجه حسادت سگ ها شدند. طبق گزارشات مردم از هر ۵ سگ ۴ تای آن ها به شدت حسود هستند. حالا از کجا بفهمید سگ شما حسودی می کند یا خیر؟

  • هنگام به آغوش کشیدن خانواده، صدای پارس سگ را بشنوید. و متوجه شوید او قصد تحمیل خودش به آغوش شما را دارد.
  • هنگام مواجهه با حیوان خانگی دیگری شروع به ناله می کند.
  • اگر کسی سعی در نزدیک شدن به شما را داشته باشد، به شدت تلاش می کند او را دور کند.

اگر این نشانه ها را در سگ خود مشاهده می کنید، باید به شما اطلاع بدهم که با حیوان خانگی بسیار حسودی مواجه هستید، که دوست داشتن شما را فقط برای خودش می خواهد.

دلیل حسادت سگ ها چیست؟

در برخی موارد حتی اگر شما تمام وقتتان را صرف سگتان کنید؛ غذای خوب و به موقع، توجه و علاقه، تمیزی و رسیدگی آن را تامین کنید. باز هم احتمال پرخاشگری و حسادت سگ برای توجه بیشتر وجود دارد. اکثر مواقع سگ ها به دلیل تغییرات ایجاد شده دچار حسادت می شود:

  • تغییر در روزمرگی
  • خانه و محله جدید
  • ورود حیوان خانگی جدید
  • اضافه شدن به اعضای خانواده
  • تولد نوزاد جدید

این رفتار سگ ها احتمالا به واکنشی که شما قبلا نشان داده اید بر می گردد. هنگامی که اولین بار این رفتار را مشاهده کردید، به او توجه و به خواسته اش عمل کردید. سگ درست مانند کودکان توجه شما به حسادتش را مانند پاداش کار خودش می بیند، و این رفتار ادامه دار می شود. این شمایید که باید تشخیص دهید چه زمانی به رفتارش توجه کنید، چه زمانی او را متوجه رفتار اشتباهش کنید.

دلیل ایجاد حسادت را جزوی از روند تغییر رفتار سگ قرار دهید

برای مثال اگر عضو جدید خانواده باعث ایجاد حسادت سگ شده است؛ به آن ها اجازه تنهایی وقت گذراندن بدهید؛ پیاده روی باهم و غذا خوردن و بازی کردن می تواند بسیار موثر باشد. هرگز زمانی که قصد تغییرات در رفتار سگ را دارید غذا و تشویقی بدون دلیل ندهید. سگ ها برای بدست آوردن وعده غذایی مورد علاقه شان حاضر به انجام رفتار درست هستند. عضو جدید خانه نیز باید در این روند همکاری کنند.

حسادت سگ به سگ دیگر

روش تربیت در این مواقع باید زمانی اتفاق بیافتد که هردو سگ آرام و متین در کنار هم نشسته باشند و کاری به یکدیگر نداشته باشند. می توانید سگ ها را به پیاده روی ببرید. بیرون رفتن برای سگ جزء بهترین حواس پرتی ها محسوب می شود و باعث عادی شدن کنار هم بودن آن ها نیز می شود. در شرایطی که آرام هستند آن هارا تشویق کنید و به آن ها توجه کنید. کم کم آن ها متوجه می شوند رعایت آرامش، همراه با پاداش است و دست از حسادت و پرخاش بر می دارند.

حسادت سگ

حسادت سگ به نوزاد

یکی از روش های مفید از بین بردن حساسیت سگ نسبت به نوزاد، اجازه استشمام تکه ای از لباس او است. سعی کنید او را آرام کنید تا کاملا با بو نوزاد آشنا شود. این کار کاملا رفتار را تغییر نمی دهد اما شروع خوبی است. هرگز نوزاد را با سگ بدون مراقبت رها نکنید. یا وقتی که سگ اطراف نوزاد است او را با قلاده تحت کنترل داشته باشید تا احساس آٰرامش داشته باشید و آن را به سگتان نیز انتقال دهید.

تغییر روزمرگی سگ

سگ باید متوجه شود هر چیزی که دوست دارد از شما نشات می گیرد. مثل غذا،‌تشویقی، اسباب بازی، جای خواب و… پس باید هنگامی که کار خوبی انجام می دهد وسایل مورد علاقه اش را نیز بدست آورد. تا قبل آن هیچ پاداشی درکار نیست.

در آخر خیلی نگران نباشید، اگر خیلی با این مسئله سر و کار دارید، تنها کاری که باید می توانید انجام دهید؛ صبر داشتن و انجام روند تربیت به درستی و با مهارت است. سگ شما بالاخره متوجه رفتار درست می شود.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.