سگ و گربه
حسادت گربه

آیا گربه‌ها حسادت می‌کنند؟

گربه‌ها درست شبیه انسان‌ها ویژگی شخصیتی خاص خودشان را دارند. یکی از رفتارهایی که ممکن است از خود نشان دهند حسادت است. این طبیعی است که گربه شما تمایلات تهاجمی، رقابتی، یا سلسله مراتبی داشته باشد. خوشبختانه این مشکل حل شدنی است. تنها باید متوجه شوید چه چیزی باعث این حسادت شده است. در این مقاله راجع به حسادت گربه بیشتر خواهید دانس

حسادت گربه

علت حسادت گربه‌ها

  • گربه‌ها موجودات حساسی هستند. ممکن است هنگامی که به جسم یا حیوان دیگری بیشتر از او توجه می‌کنید، به شدت حسودی کنند. مخصوصا اگر قبلا آن میزان توجه را به خود او داشته باشید. ورود یک نوزاد به خانه یا حیوان خانگی جدید و حتی صحبت با تلفن همراه و تماشای تلوزیون می‌تواند حسادت گربه را برانگیزد.
  • اگر در برنامه روزانه غذایی گربه تغییراتی ایجاد کنید ممکن است باعث ایجاد حسادت شوید.
  • اگر وسایل و جای خواب او توسط شخص دیگری اشغال شود باعث تحریک حسادت او می‌شود.

علائم حسادت در گربه‌ها

گربه‌ها معمولا زمانی که حسود می‌شوند یا خش خش می‌کنند یا به جسمی که به آن حسادت می‌کنند ضربه می‌زنند. مثلا هنگام صحبت با تلفن به شدت به آن ضربه می‌زنند و یا اگر مشغول انجام کاری هستید خودشان را روی پا و یا شانه شما جا می‌دهند. به شما اجازه داشتن فضای خصوصی نمی‌دهند.

گربه‌ها ممکن است رفتار پرخاشگرانه نیز از خود نشان دهند. شروع به خراش انداختن رو وسایل خانه یا گاز گرفتن شما و جویدن مبل و پرده و … کنند.

گربه‌ها در بعضی موارد ممکن است برای جلب توجه شما خارج از خاک خود دستشویی کنند.

حسادت گربه چگونه است؟

  • حمله: حسادت گربه‌ها معمولا با حمله همراه است. ممکن است این حمله با گاز گرفتن و یا حمبه به حیوان دیگر باشد.
  • رفتن به دستشویی داخل منزل: ممکن است گاهی اوقات به نشانه اعتراض مکان‌هایی غیر از جای خود دستشویی کنند.
  • توجه بیش از حد به صاحب خود: طبق تحقیقات انجام شده حیوانات با نزدیک شدن به صاحب خود و یا لیس زدن دستانشان نشان می‌دهند که به صاحب خود علاقه دارند و می‌خواهند توجه شما را جلب کنند.
  • رفتارهای تحمیل کننده: این رفتارها نشان‌دهنده‌ی این است که جلوی حرکت آزادانه یک فرد یا یک حیوان یا هر چیزی که توجه صاحب‌اش را جلب کند بگیرد.
  • مبارزه کردن با بقیه حیوانات و غرغر کردن: این موضوع زمانی رخ می‌دهد که حیوان خانگی دیگری داشته باشید. او برای جلب توجه شما دست به این کار می‌زند.
  • تلاش برای ترساندن بقیه: معمولا حیوانات خانگی هنگام ورود غریبه‌ها پارس می‌کنند و تا نیامدن صاحبشان این رفتار ادامه دارد.
  • انجام دادن یک حرکت فریب آمیز: اگر حیوان خانگی‌تان این رفتار را نشان دهد مطمعن باشید که سعی در جلب توجه شما دارد.
  • جای شما را می‌گیرند: بعضی اوقات گربه‌ها جای شما می‌خوابند و یا کنار میزتان دراز می‌کشند که توجه شما را جلب کنند. و یا ممکن است چیزی به سمت شما پرتاب نمایند. ولی سگ‌ها کنار شما می‌نشینند و پاهای خود را برای جلب توجه در هم قلاب می‌کنند.
  • ترک کردن اتاق: ممکن است هنگامی که گربه‌تان عصبی است اتاق را ترک کند.
حسادت گربه

جلوگیری از حسادت گربه

وقت گذراندن با گربه

ساده ترین راه برای کاهش حسادت گربه این است که وقت بیشتری نسبت به قبل با او بگذرانید. روش‌های زیادی برای اینکار وجود دارد:

  • با اسباب بازی‌های جدید و لیزر بازی دوست بهتری برای گربه خود باشید.
  • در زمان‌هایی که در خانه هستید و بیکار می‌شوید حتما به دنبال او باشید و او را نوازش کنید و در آغوش بگیرید.
  • با تشویقی مورد علاقه‌اش هنگام انجام کار خوب او را خوشحال کنید.

به گربه خود فضای شخصی را برگردانید

ممکن است با ورود شخص جدید گربه فضای خصوصی که بسیار روی آن حساس است را از دست داده باشد. این مسئله می تواند گربه‌ها را بسیار پرخاشگر کند. شما می‌توانید برای مثال جای خواب گربه را تغییر دهید و یا محل خوردن غذای او را به اتاقی دیگر منتقل کنید. تا بتواند از انجام کارهای روزانه‌اش بدون مزاحمت کسی لذت ببرد. همچنین شخص مورد نظر را از آن فضاهای شخصی گربه دور کنید.

جلوگیری از حسادت گربه

آموزش پذیرفتن

اگر نمی‌توانید خیلی شخص یا حیوان خانگیتان را از گربه دور کنید بهتر است به او بیاموزید که با این مسئله کنار بیاید. هنگامی که می‌خواهید تغییراتی ایجاد کنید حتما با حضور گربه انجام دهید. یا سعی کنید با حضور خودتان آنها را کم کم با بازی و سرگرمی به یکدیگر نزدیک کنید. برای مثال، کودکتان را هنگام بازی با گربه در آغوش داشته باشید یعنی همزمان به هردو توجه کنید. همچنین می‌توانید قبل از ورود شخص جدید به خانه به گربه غذا بدهید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.