شناسایی گربه ها بر اساس رنگ و الگو آن ها

چیزی که ما آن‌ها را گربه ‌های خیابانی می‌نامیم، اصطلاحا گربه های DSH هم هستند. کلمه DSH مخفف کلمه Domestic Shorthair Cats است که معنی آن می‌شود: گربه ‌های خانگی موکوتاه. اما این گربه‌ های خانگی انواع مختلف دارند. یک راه شناسایی گربه‌ ها براساس رنگ مو آن هاست. یکی از نکات شگفت‌انگیز در مورد گربه ها، طیف رنگی گسترده آن‌هاست. این رنگ‌ها و الگوها، هر نوع گربه ‌ها را منحصر به فرد می‌کند. در ادامه ما به شما می‌گوییم که برای شناسایی گربه ها براساس رنگ مو باید به چه چیزهایی دقت کرد.

رنگ گربه ها

الگوهای اصلی رنگ گربه

در شناسایی گربه ها براساس رنگ مو یک نکته مهم وجود دارد. ممکن است گربه ها در رنگ‌های مختلف باشند، اما عموما چند رنگ اصلی دارند. این رنگ‌ها در همه گربه ها به‌ویژه گربه های خانگی دیده می‌شود. رنگ‌های اصلی گربه ها عبارتند از: سفید، سیاه، قرمز یا نارنجی، آبی یا طوسی، کرم، قهوه‌ای و حنایی. گربه های خانگی یا این رنگ‌ها را دارند، یا ترکیبی از این رنگ‌ها هستند.

نژاد گربه براساس رنگ مو

گربه‌ های خانگی یا DSH همگی از یک نژاد اصلی هستند. اما در همین نژاد، گونه‌های فرعی و متفاوتی هم وجود دارد. یک راه مهم تفاوت گذاشتن میان آنها، شناسایی گربه ها بر اساس رنگ مو است. وقتی به گربه های خانگی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تقریبا ظاهر یکسانی دارند. مثلا موهای کوتاه دارند، سرهایشان به یک اندازه است یا بدن آنها هم فرم ثابتی دارد. اما در همین یکنواختی ظاهری تنوع زیادی وجود دارد. در شناسایی گربه ها بر اساس رنگ مو می‌توان به چند نوع گربه اشاره کرد. از جمله آن‌ها می‌توان به تابی، لاک‌ پشتی، تاکسیدو، کالیکو و رنگ‌اصلی یا در انگلیسی سولید و گربه‌های سه رنگ اشاره کرد.

تک رنگ

تک رنگ، ساده‌ترین نوع الگوی موی گربه است. در این حالت، گربه تماماً یک رنگ است و اگر حتی کوچک‌ترین لک رنگی روی پوست آن‌ها دیده شود، این گربه ها از دسته تک رنگ ها خارج می‌شوند.

گربه تک رنگ

گربه تاکسیدو

رنگ موی گربه تاکسیدو طوری است که انگار لباس رسمی پوشیده یا می‌خواهد به مهمانی برود. در الگوی شناسایی گربه ها بر اساس رنگ مو تاکسیدوها خیلی جذاب هستند. گربه های خانگی تاکسیدو اغلب دورنگ دارند. جذابیت آن‌ها ناشی از تضاد شدید سیاه و سفید کت آن‌ها است. به طور کلی گربه های خانگی که رنگ موی آنها ترکیبی از الگوی سیاه و سفید باشد، می‌تواند تاکسیدو باشد. اما به طور کلی، در گربه تاکسیدو، بدن سیاه، و سینه و پنجه‌ها سفید است. گربه های دو رنگ دیگر معمولاً گربه تاکسیدو نامیده نمی‌شوند و ممکن است قرمز (نارنجی) و سفید یا آبی (خاکستری) و حتی سفید باشند. از آنجایی که این اصطلاح دقیقاً تعریف نشده است، می‌توانید گربه دو رنگ خاکستری و سفید خود را در صورتی که این الگو را نشان می‌دهد، تاکسیدو بنامید.

گربه تا کسیدو

گربه تابی یا راه راه

احتمالا همه گربه‌هایی را دیده‌ایم که شبیه اجداد وحشی خود یعنی ببرها هستند. اما براساس شناسایی گربه ها بر اساس رنگ مو به این گربه ها، گربه تابی یا به انگلیسی Tabby گفته می‌شود. گربه تابی شبیه یک ببر مینیاتوری است، با خطوط راه راه وحشی. تابی‌ها اغلب به عنوان یک نژاد در نظر گرفته می‌شوند، اما واقعا اینطور نیست. گربه های تابی می‌توانند قهوه‌ای، خاکستری، نارنجی یا حتی سیاه باشند. در الگوی شناسایی گربه ها بر اساس رنگ مو، الگوی گربه تابی، داشتن موی راه راه، یا خال، یا خطوط چرخشی و نواری روی بدن است. گربه های تابی شخصیت دوستانه، مستقل، برون‌گرا و ماجراجو دارند.

گربه تابی

گربه لاکپشتی

گربه های خانگی لاک‌پشتی، انگار یک کت دو رنگ پوشیده‌‌اند، یک کت قهوه‌ای و مشکی. در تقسیم‌بندی و شناسایی گربه ها بر اساس رنگ مو گربه های یک گونه پرطرفدار هستند. آن‌ها نه فقط زیبا و جذاب هستند، بلکه بسیار سرگرم‌کننده هم هستند. البته دمدمی‌مزاج بودن یکی از ویژگی‌های گربه خانگی لاک‌پشتی است. موهای گربه های لاک‌پشتی معمولاً قرمز و مشکی یا زنجبیلی هستند. اما می‌توانند رنگ‌هایی از کرم، نارنجی یا طلایی هم داشته باشند. رنگ‌ موی گربه لاک‌پشتی طوری است که انگار کت یا لباس وصله‌دار پوشیده است. گربه های لاک‌پشتی نژاد خاصی نیستند، اما برخی معتقدند خلق و خوی خاصی دارند. مثلا گفته‌ می‌شود جسارت زیادی دارند، پرانرژی و حتی کمی پرخاشگر هستند.

گربه لاکپشتی

گربه کالیکو

از میان گربه های خانگی کالیکو هم بسیار پرطرفدار است. رنگ موی گربه‌های کالیکو مانند لحاف‌های تکه‌کاری شده است. انگار لباسی پوشیده‌اند که در آن ترکیب جسورانه‌ای از رنگ‌های سفید، نارنجی و مشکی استفاده شده باشد. الگوهای مختلف تکه‌های کالیکو تقریباً به اندازه دانه‌های برف منحصربه‌فرد هستند، بنابراین شما هرگز دو مورد را دقیقاً یکسان نخواهید دید. شخصیت آنها به همان اندازه جالب است. گربه‌های کالیکو به‌خاطر هوس‌بازی و تندخویی‌شان شناخته می‌شوند، اما برای صاحبان هر سنی نیز همراهان دوست‌داشتنی و وفاداری هستند. هرچند ما اینجا درباره شناسایی گربه ها بر اساس رنگ مو حرف‌ می‌زنیم، اما گربه های کالیکو شخصیت جسور، مستقل و وفاداری دارند. البته گاهی گربه های خانگی کالیکو بداخلاق هم می‌شوند.

گربه کالیکو

سایه روشن

این الگو از تیرگی روی صورت، پنجه ها و دم تشکیل می‌شود. علت پدید آمدن این الگو ژنی است که باعث تاریک شدن خنک‌ترین قسمت های بدن گربه می‌شود.

گربه سایه روشن

گربه خانگی رنگ اصلی یا سولید

در مجموعه‌ای به نام شناسایی گربه ها بر اساس رنگ مو و الگوی آن ها یک استثنا هم وجود دارد. گربه خانگی رنگ اصلی از جمله آنهاست. گربه رنگ اصلی، در  انگلیسی SOLID هم گفته می‌شود. واژه SOLID اصطلاحا به معنای جامد است. اما وقتی به مساله رنگ گربه های خانگی ربط پیدا می‌کند، آن را به رنگ اصلی ترجمه می‌کنند. به طور کلی، گربه های با رنگ‌های مشابه در نژادهای مختلف با نام‌های متفاوتی خوانده می‌شوند. حتی در یک نژاد، بسته به اینکه گربه از کدام کشور آمده و در کدام مجموعه ثبت شده باشد، رنگ آنها ممکن است نام‌های مختلفی داشته باشد.  

گربه رنگ اصلی

گربه‌ سه رنگ

گربه های سه رنگ یا به انگلیسی Tricolor cats یکی از محبوب‌ترین گربه های خانگی جهان هستند. آن‌ها بسیار شبیه گربه های خانگی کالیکو یا گربه های لاک‌پشتی هستند. در شاخص‌بندی یا شناسایی گربه ها بر اساس رنگ مو، گربه های سه رنگ با زیبایی باشکوه خود مردم را مجذوب خود می‌کنند و حتی در برخی فرهنگ‌ها مورد احترام هستند. بسیاری از مردم آرزوی داشتن گربه‌‍ای از این نوع را دارند. گربه های خانگی سه رنگ عموما سه رنگ متمایز دارند: سیاه، نارنجی و سفید. هر گربه سه رنگ الگوهای خاص خود را دارد که این الگو شبیه اثر انگشت است. گربه های خانگی سه رنگ نسبتاً تحریک پذیر و خلق و خو هستند. آنها تمایل دارند در شرایط خاص نسبت به انسان ها پرخاشگر باشند.

گربه سه رنگ

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل