سگ و گربه
رفتار عجیب گربه

دلیل رفتار عجیب گربه ها

شاید متوجه شده باشید که گربه شما به طور ناگهانی خیلی عجیب رفتار می‌ کند. شما می‌ توانید از طریق رفتارهای مختلفی که آن‌ها انجام می‌ دهند، دلایل بروز این رفتارها را متوجه بشید. گرچه گربه‌ها به خلق‌و‌خوی خاصی که دارند معروف هستند، اما برای ما آدم‌ها به عنوان یک دوست مهربان و دوست‌داشتنی دیده می‌شوند. بنابراین هرگونه تغییر ناگهانی و رفتار عجیب گربه دوست‌داشتنی شما ممکن است شما را نگران و مضطرب کند.

۳ دلیل برای رفتار عجیب گربه‌ها

اگر دلیل رفتار عجیب گربه را بفهمید، میتوانید به او کمک کنید تا به حالت عادی و نرمال برگردد، پس جای نگرانی نیست.

۳ حدس برای این رفتارها وجود دارد که آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

دلیل رفتار عجیب گربه ها

۱ـ استرس گربه

آیا اخیراً به مکان جدیدی منتقل شدید یا تغییر اساسی در زندگی روزمره شما به وجود آمده است؟ این احتمال وجود دارد که شما تنها فرد خانه نباشید که درباره این تغییرات استرس داشته باشید. ممکن است دلیل رفتار عجیب گربه شما وجود استرس باشد.

از آن‌جا که گربه‌ها موجودات حساس و باهوشی هستند، می توانند احساس ترس یا اضطراب صاحب خود را دریافت کنند. حتی کوچک‌ترین تغییر در محیط می‌تواند روحیه گربه را مختل کند.

سروصدای زیاد، اتومبیل سواری، تغییرات فصلی و یا حتی ورود حیوان خانگی یا انسان جدید به خانه همگی می توانند از دلایل افزایش استرس گربه‌ها باشند.

علائم استرس گربه

گربه ممکن است بیش از حد خودش را تمیز کند یا برعکس اصلاً خودش را تمیز نکند. از علائم دیگر استرس گربه ها کاهش اشتها، پرخاشگری و عقب نشینی است.

کاهش استرس گربه

چگونه به گربه مضطرب خود کمک کنیم؟

با ایجاد محیطی آرام و بدون تنش، تهیه غذای با کیفیت مورد علاقه‌اش، جایی برای مخفی شدن و وسیله‌ای برای اسکرچ کردن، همه راه‌هایی برای کاهش استرس گربه‌ ها هستند.

گربه مضطرب

۲ـ گربه افسرده

اگر گربه شما رفتار های عجیب از خودش نشان می‌دهد، احتمال افسرده بودن او وجود دارد. همانطور که قبلاً گفتیم، می دانید که گربه‌ هم مانند انسان‌ها دوره‌هایی از افسردگی را تجربه می کند. تغییرات بزرگ، احساس تنهایی یا مرگ می‌ تواند از دلایل افسردگی گربه باشد.

علائم افسردگی گربه

از علائم افسردگی در گربه‌ ها میتوان به تحریک پذیری یا خش خش، تنبلی یا تمایل به تنها ماندن اشاره کرد.

کاهش افسردگی گربه

خبر خوب این است که افسردگی گربه‌ ها قابل درمان است. گربه خود را با داشتن تعداد زیادی اسباب بازی مشغول کنید، وقتی که کنارش نیستید پرده‌ها را کنار بکشید و یا پنجره‌ها را باز بذارید، به او توجهی بیشتر از قبل داشته باشید تا هرچه زودتر دوره زمانی افسردگی او به پایان برسد.

بیماری گربه ها

۳ـ گربه بیمار

گربه‌ ها مانند بسیاری از حیوانات دیگر یاد گرفته‌اند که برای زنده ماندن بیماری خود را از طعمه پنهان کنند. متاسفانه، این امر برای سرپرست آن‌ها مشکل ساز شده است و توانایی تشخیص بیماری را سخت کرده است. بنابراین، ممکن است تشخیص بیماری گربه آسان نباشد تا زمانی که نتواند از بروز علائم بیماری جلوگیری کند.

یکی از تغییراتی که ممکن است در گربه بیمار مشاهده کنید، کاهش یا افزایش وزن قابل توجه اوست؛ که این امر همراه با افزایش یا کاهش اشتها است. بنابراین، همیشه باید حواستان به رژیم غذایی گربه باشد و هرگونه تغییری را در آن متوجه شوید چون یکی از شاخص‌های اولیه بیماری گربه است.

همچنین تغییراتی در کارکرد روده گربه، مانند اسهال یا تغییر در ادرار او، مانند عدم توانایی ادرار، ممکن است به معنای بیمار شدن گربه باشد. اگر تمام این نشانه‌ها همراه با استفراغ باشد هرچه سریع‌تر به دامپزشکی مراجعه کنید.

یکی دیگر از بیماری‌های رایج گربه‌ها بیماری لثه است که اکثراً ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. رنگ لثه گربه ها معمولاً باید صورتی پر رنگ باشد. هر رنگ دیگری ممکن است به معنای مشکلات لثه و دندان گربه باشد. از دیگر علائم بیماری لثه می توان به خونریزی یا قرمزی لثه و همچنین مشکلات جویدن اشاره کرد.

درمان گربه بیمار

اگر این علائم را در گربه خود مشاهده کردید، بهترین کار مراجعه و مشاوره با دامپزشک خود است. گربه‌ ها ممکن است به دلایل مختلفی دچار بیماری شوند؛ در هر صورت، یک دامپزشک می‌تواند به شما دارو و یا دستورالعمل‌های بیشتری در مورد نحوه مراقبت از گربه دوست‌داشتنی شما بدهد.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.