سگ و گربه
گربه افسرده

افسردگی در گربه ها؛ آیا پیشیها افسرده می‌شوند؟

مقدمه

باور اصلی تا مدتی پیش این بود که افسردگی، مشکلی مربوط به انسان است. با این حال، این گزاره حالا چندان وجاهت علمی ندارد. تحقیقات جدید، چیزهای زیادی را در مورد حیوانات، بخصوص حیواناتی که با انسان سر و کار دارند مشخص کرده است. مثلا در خصوص گاوهای دامداری‌های صنعتی، این موضوع کاملا مشخص است. این مسئله که وقتی حیوان را به نفع محصول بیشتر، در کودکی از مادر خود جدا می‌کنید، موضوع روی روان موجود زنده تاثیر بدی می‌گذارد. افسردگی گربه ها نیز امری بعید نیست.

افسردگی گربه ها

مانند انسان‌ها، افسردگی گربه ها نیز موضوعی محتمل طبق یک سری شرایط است. ممکن است سرپرستی گربه ای را قبول کرده باشید و بعد متوجه شوید او نشانه‌های افسردگی گربه ها را دارد. افسردگی نشانه‌هایی دارد. گاهی نیز ممکن است گربه‌ای نرمال پس از مدتی چنین نشانه‌هایی را از خود نشان دهد.

رفتارهای حساسیت برانگیز گربه‌ها در این مواقع، چیزهایی نظیر کم شدن اشتها، تغییر رفتار و کاهش سطح فعالیت هستند. برخی از آنها ممکن است بیرون از ظرف خاک گربه، دستشویی کنند. در برخی دیگر نیز موضوع به صورت حالت تهوع و بی‌حالی خود را نشان می‌دهد.

گربه-اضافه وزن
گربه-اضافه وزن

دکتر ریچل باراک از انجمن حیوانات نیویورک، در این خصوص اعلام کرد که احساسات گربه‌ها به وسعت احساسات انسان‌ها است. مانند انسان‌ها که با یکدیگر تفاوت دارند، گربه‌های متفاوت نیز شخصیت‌های خاص خود را دارند. با این حال شش راه متفاوت وجود دارد که می‌توانید به گربه‌ای که افسرده شده کمک نمایید.

دامپزشک

مانند هر زمان دیگری که مشکوک به بیماری گربه هستید، بهتر است در ابتدا او را به نزد یک دامپزشک معتمد ببرید. افسردگی در گربه ممکن است نشانه یک سری بیماری باشد. دیابت، مشکلات کلیوی و پانکراس چنین نشانه‌هایی دارند. مشکلات پزشکی مهم، نشانه‌هایی نظیر ناراحتی کامل بدنی را سبب می‌شوند. گربه ممکن است تحت درد باشد و نشانه آن، چیزی نظیر افسردگی باشد. پس پیش از اینکه هر چیزی را در این امر حذف کنید، او را به کلینیک دامپزشکی ببرید. در ابتدا باید مشکلات پزشکی اصلی را حذف کنید و بعد به چیزهای دیگر فکر کنید.

جستجو

باید امیدوار باشیم که دلیل مشکل، مسائل مربوط به بیماری نباشد. در این صورت، باید به دنبال عامل اصلی تغییر رفتار گربه بگردید. اولین چیزی که ممکن است در ذهن شما بیاید، این است که فکر کنید گربه رفتارهای همراه با افسردگی را از چه زمانی شروع کرده است؟ آیا در آن مدت تغییری در محیط زندگی او به وجود آمده است؟ اسباب کشی، تغییر در ساعت کار شما، اضافه شدن عضوی جدید به خانواده (آدم یا سگ و گربه) همگی ممکن است ایجاد مشکل کرده باشند.

حتی ممکن است گربه‌ها در زمانی که به تازگی به خانه‌ای جدید می‌روند افسرده شوند. یا حتی این موضوع می‌تواند با مرگ صاحب یا حیوانی دیگر رخ دهد. بنا بر تغییرات اخیر، سعی کنید مشکل را پیدا کنید. مهم است که بتوانید دلیل مشکل را پیدا کنید. در آن صورت قادر خواهید بود با نشانه‌های به وجود آمده مقابله کنید.

با هم بودن راهی برای مقابله با افسردگی گربه ها

گربه‌ها تفاوت‌های با سگ‌ها دارند. آنها مانند سگ، نیازمند توجه دائم نیست. با این حال، آنها هم به توجه احتیاج دارند. باید بتوانید زمانی باکیفیت با هم سپری کنید تا به او کمک کنید بر افسردگی فائق بیاید. دست از کارهای خود بردارید و به او توجه کنید. این کار را هر مرتبه که در یک اتاق هستید و چشم او به شما است، انجام دهید. با او وقت بگذارنید، بغلش کنید و با او بازی کنید. این کار را هر روز انجام دهید. باید بداند که آماده وقت‌گذراندن با وی هستید.

گربه-پنجره-آدم
گربه-پنجره-آدم

همینطور ارزش صحبت کردن با او را نادیده نگیرید. با او صحبت کنید و حرف‌هایی از سر دوست داشتن بزنید. او شاید کلمات را متوجه نشود اما چهره شما را می‌خواند. آنها اگرچه تا حدود بسیاری مستقل هستند اما گوشه‌گیر و تنهایی‌طلب نیستند. آنها به علاقه و توجه شما نیاز دارند.

کاهش افسردگی گربه ها با تشویق به بازی

گاهی نشانه‌های افسردگی به سر رفتن حوصله مربوط است. توانایی بازی کردن، او را از افسردگی دور خواهد کرد و اینطور گربه شاد و سالم‌تری خواهد بود. چه چیزهایی در ژن او است، چه چیزهایی در ذات او وجود دارد؟ گربه وحشی چطور زندگی می‌کند؟ می‌دود، می‌جهد، بالا می‌ورد. نگاه می‌کند، بو می‌کشد و می‌شنود. اجازه بدهید چنین فضایی را در خانه داشته باشد.

اسباب بازی های گربه‌ای برای آماده کنید که بتواند از آنها این فضا را بازسازی کند. مثلا اسباب بازی‌هایی نظیر ماشین‌های کنترلی که بتوانید آن را کنترل کنید و او را برای دویدن و گرفتن، وسوسه کند. لیزر هم راه بدی نیست اما بهتر است چیزی باشد که گربه موفق به گرفتن آن شود. در واقع لیزر، سرابی برای گربه است که با آن هیچوقت به احساس دستاورد نمی‌رسد. با لیزر، گربه تنها سرخورده‌تر می‌شود.

جایی برای بالا رفتن و قایم شدن

گربه‌ها علاقه زیادی به بالا رفتن دارند. این در ذات آنها وجود دارد و راهی برای در امان ماندن از خطرات برای آنها بوده است. باید چیزی در خانه داشته باشید که گربه بتواند از آن بالا برود. درخت گربه، یا جای نشستن کنار پنجره‌ برای گربه در این زمینه توصیه می‌شود.

اگر می‌خواهید از وسایل سرگرمی گربه‌ها بیشتر بدانید، کلیک کنید:

احتیاجات گربه خانگی

جای نشستن گربه
جای نشستن گربه

همینطور مهم است که گربه، جایی برای قایم شدن در خانه داشته باشد. جایی که برایش کاملا خصوصی باشد. آنها به چنین مکانی احتیاج دارند. جایی را به این اختصاص بدهید که بتواند بخشی از روز در آن، به تنهایی حضور داشته باشند و حتی دست شما به آنها نرسد.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.