سگ و گربه
بچه-سگ

کودک و سگ خانگی؛ نقش مثبت سگ‌‌ها در رشد کودک

مقدمه

نقش مثبت حیوان خانگی، در بزرگ شدن کودک مطلبی پذیرفته شده است. پدر و مادرهای زیادی در سراسر جان، ترجیح داده‌اند که کودک خود را در کنار یک حیوان خانگی بزرگ کنند. با این حال سوالی این بین پیش آمده است. اینکه کدام حیوان خانگی در دوره رشد کودک مناسب است. برخی به عنوان بهترین حیوان برای رشد کودک گربه را در نظر می‌گیرند. برخی دیگر نیز باور دارند که سگ در این زمینه بهتر است. ما پیشتر نکات مثبت نگه داری گربه در کنار کودک را مرور کردیم. از چندین لحاظ، گربه می‌تواند در تربیت کودک مثبت واقع شود. به این وسیله صبوری و مسئولیت پذیری را یاد خواهند گرفت و این موضوع حتی روی سیستم ایمنی بدن کودک نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. نکات مثبت در زمینه سگ و رشد کودک کمی متفاوت اما قابل تامل است.

سگ و رشد کودک

سگ را بهترین دوست انسان می‌دانند. با این حال بهتر است بگوییم، سگ بهترین دوست برای کودکان است. اگر بچه یا نوه‌ی شما دوست داشته باشد در خانه سگ نگهداری کند، باید این موضوع را در نظر بگیرید. به عناوین مختلف به تاثیرات مثبت در زمینه سگ و رشد کودک تاکید شده است. نکاتی این بین مطرح است که در ادامه مرور خواهیم کرد.

بیماری

پیش از این، به مسئله بیماری سگ ها پرداختیم. برخی از این بیماری‌ها حتی با انسان مشترک هستند. با این حال کودکانی که کنار سگ‌های تربیت شده خانگی بزرگ می‌شوند، کمتر امکان دارد بیمار شوند. یک تحقیق از سوی دانشگاه کوپیو در فنلاند اخیرا این موضوع را ثابت کرد. کودکانی که در کنار سگ‌های خانگی بزرگ می‌شوند، به نسبت سایر کودکان احتمال بیماری کمتری دارند. تحقیقات ثابت کرد که با توجه به اینکه کودک در معرض میکروب‌های بیشتری از بدن سگ قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن بهتری می‌سازد. همین باعث می‌شود که بیماری‌های کمتری روی بچه تاثیر بگذارند.

بچه-سگ
بچه-سگ

اعتماد به نفس

سگ باعث می‌شود که کودکان هنگام درس خواندن اعتماد به نفس بالاتری داشته باشند. کودک تنهایی که مشغول درس خواندن است، معمولا یادگیری بیشتری به نسبت کودکی نشان می‌دهد که در شلوغی و کنار انسان‌های دیگر درس می‌خواند. با این حال حضور یک سگ، اثری کاملا مثبت می‌گذارد. حضور سگ باعث کم شدن اضطراب در کودک خواهد شد. از آنجا که سگ‌ها عاشق قاطی شدن در اعمال صاحبان خود است، کودک می‌تواند درس را با صدای بلند، خطاب به سگ بخواند. هم اینطور سگ خوشحال‌تر می‌شود و هم کودک با احساسی بهتر، یادگیری بیشتری نشان می‌دهد.

آلرژی و آسم

تحقیقات علمی ثابت کرده کودکانی که در کنار سگ‌های خانگ بزرگ می‌شوند، احتمال کمتری دارد که درگیر آلرژی‌ها و آسم شوند. تفاوت، چیزی حدود پنجاه درصد است. این هم بخشی از همان مسئله سیستم ایمنی بدن است که به آن اشاره شد. وقتی کودکی در کنار سگ‌ها بزرگ می‌شود، ایمنی بدن قوی‌تری خواهد داشت.

قلب سالم تر

صاحبان سگ معمولا قلب‌های سالم‌تری دارند. وجود سگی اهلی خانه، احتمال بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. احتمالا این موضوع به مسئله استرس مربوط است. وقتی سگی وفادار در خانه داشته باشید، معمولا استرس کمتری شما را احاطه می‌کند. همینطور فشار خون کاهش پیدا می‌کند و وضعیت ضربان قلب بهتر خواهد شد.

ورزش

در دوره ما، کودکان کمتر از خانه خارج می‌شوند. آنها بیشتر بازی‌های کامپیوتری را در خانه ترجیح می‌دهند. با این حال وقتی سگ داشته باشید موضوع متفاوت است. به این صورت، احتیاج است که هر روز سگ را برای پیاده روی بیرون ببرید. سگ‌‌ها نیز در بسیاری از مواقع، صاحب خود را به دویدن وا می‌دارند. کودکانی که سگ‌های خود را برای پیاده‌روی بیرون می‌برند، فعالیت بدنی بیشتری دارند.

اتیسم

سگ-اتیسم
سگ-اتیسم

اتیسم، اختلالی است که در کودکان نمایان می‌شود. ترجمه این اختلال به فارسی، درخودماندگی است. کودکان اتیستیک، ضعف ارتباط با سایرین پیدا می‌کنند. با این حال تحقیقات در دانشگاه مونترال کانادا مشخص کرده که سطح هورمون استرس در کودکی اتیستیکی که سگ در خانه دارد، به شکلی چشمیگر کاهش پیدا می‌کند. دانشمندان زیادی روی این مسئله تحقیق کرده‌اند. اگرچه هنوز به خوبی دلیل این موضوع مشخص نیست، کاملا مشخص شده که حیوان درمانی “animal therapy” یک راه عالی برای بهبود وضعیت کودک درگیر اتیسم است.

قوی شدن ارتباط

وقتی در خانه‌ای، سگ وجود داشته باشد، ارتباط بیشتری بین افراد خانواده شکل می‌گیرد و حتی این موضوع در بسیاری اوقات منجر به برنامه‌ریزی برای به دنیا آوردن کودکی دیگر می‌شود. اینطور برادرها و خواهرها، بیشتر به هم نزدیک می‌شوند. اینطور اشتراکی به نام علاقه به یک سگ، باعث می‌شود چیزهای بدی مانند رقابت و حسادت از خانه دور شود. بازی کردن با سگ یا به پیاده‌روی بردن او، باعث نزدیکی افراد خانواده می‌شود.

ارتباطات اجتماعی

بزرگ شدن با سگ، باعث تقویت مهارت‌های اجتماعی کودک می‌شود. این موضوع جلوی رفتارهای شتاب‌زده را می‌گیرد. همینطور اعتماد به نفس را بالا می‌برد. این افراد معمولا می‌توانند دوستانه‌تر رفتار کنند. یکی از دلایل این است که وقتی با سگ خود بیرون می‌روید، به هر حال از سوی دیگرانی که با سگ خود بیرون آمده‌اند، مورد توجه قرار می‌گیرید. همینطور وجود سگ در کنار کودکی که در سن یادگیری قرار دارد، صبر و سخاوت را به او یاد می‌دهد.

دوستی مهربان

سگ‌ها همیشه از اینکه به خانه می‌رسید، خوشحال می‌شوند. آنها عاشق شما هستند و بی قید و شرط دوست دارند. آنها بهترین دوست برای هم‌بازی شدن هستند. به همین دلیل دوستی بهتر از سگ خانگی، برای بازی با کودک وجود ندارد. چه کسی از داشتن چنین دوست مشتاقی در دوره کودکی بدش می‌آید؟

مسئولیت پذیری

وقتی کودک در کنار سگ بزرگ شود، مسئولیت‌پذیر بار می‌آید. سگ در قبال تمام محبت و توجه خود، نیازهایی نیز دارد. وقتی این مسئولیت به کودکی مشتاق واگذار شود، او نتایج کار خود را خواهد دید. وقتی توجه به سگی درست نباشد، او حال خوبی نخواهد داشت و آماده بازی نیست. با این حال معمولا این چیزی نیست که رخ می‌دهد. کودک با علاقه، به نیازهای سگ توجه می‌کند. آب و غذای سگ را به موقع به او می‌دهد. یا حواسش به دستشویی سگ است. اینطور عادت به مسئولیت پذیری در او شکل می‌گیرد.

بچه-سگ
بچه-سگ

ادامه دارد…

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.