سگ و گربه
گربه-رختخواب-آدم

آیا گربه ها عشق را متوجه می‌شوند؟

مقدمه

در بسیاری از مواقع بخصوص در مورد حیوانات، چیزهای اشتباهی در فرهنگ مردم پذیرفته می‌شود. نمادهایی ساخته می‌شود و بعد آن را مردم عینی می‌بینند. مثلا در مطلب گربه هفت جان ندارد، به برخی از این مسائل اشاره کردیم. بخصوص در ایران، چیزهای بدی در خصوص گربه‌ها عنوان می‌شود. آنها را خالی از احساس و بی‌وفا معرفی می‌کنند. آنها بدجنس و از انسان‌ها متنفر هستند. آنها را ناتوان در دوست داشتن معرفی می‌کنند. آیا این موضوع صحیح است؟ با ما همراه باشید تا از احساسات گربه بیشتر بدانید.

احساسات گربه

آیا گربه‌ها عشق را احساس می‌کنند؟ این را حتی کسانی که سرپرستی گربه برعهده گرفته‌اند، می‌پرسند. آیا گربه و احساسات در یک اقلیم می‌گنجند؟ جواب این سوال، بله است. گربه‌ها معمولا به شکلی کامل متوجه عشق می‌شوند. با این حال در نشان دادن آن، شیوه‌ای غیرمستقیم‌تر به نسبت سگ ها دارند. آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید، گربه شما چه حسی در موردتان دارد؟ جواب این است که آنها علاقه شما را متوجه می‌شوند و رفتارشان در قبال کسی که به آنها عشق نشان می‌دهد، متفاوت از سایر افراد است.

باید بتوانید متوجه رفتارهای گربه شوید. آنها به شیوه‌های متفاوت این موضوع را نشان می‌دهند. از پلک زدن آرام، تا خرخر کردن، ورز دادن خود و به دنبال شما آمدن در خانه؛ همگی نشانه‌های دوست داشتن آنها است. البته همانطور که مشخص است، برای گرفتن سینگال‌های علاقه نسبت به گربه، باید در ابتدا او را دوست داشته باشید. باید فضایی گرم برای او بسازید و بعد انتظار علاقه داشته باشید.در قیاس گربه و سگ باید گفت در خصوص گربه به تلاش بیشتری نسبت به سگ نیاز دارید. گرفتن علاقه از گربه به مدتی تلاش نیاز دارد. با این حال وقتی به شما اعتماد کند، نشانه‌های اعتماد را خواهید دید.

گربه
گربه

گربه‌ها، ما را به مانند صاحب یا ماشین غذادهی نمی‌بینند. آنها واقعا ما را به عنوان والدین خود می‌بینند. یک تحقیق در سال 2019 نشان داد که گربه‌ها طوری به ما نزدیک می‌شوند که بچه گربه‌ها به والدین خود نزدیک می‌شوند. وقتی از گربه خود دور می‌شوید، او دچار استرس می‌شود. وقتی برمی‌گردید، او واقعا خوشحال می‌شود. رفتار آنها در این زمینه شباهت‌های زیادی با رفتار نوزاد انسان دارد.

نشان دادن علاقه

حالا که متوجه شدید، گربه نیز قادر به درک دوست داشتن است، باید به این بپردازیم که چطور ما متوجه این مسئله خواهیم شد. چطور متوجه سیگنال‌های او خواهیم شد؟ آدم‌ها راه‌های زیادی برای نشان دادن علاقه دارند. به جز تکلم؛ این شامل زبان بدن، علائم با دست و حالت‌های صورت می‌شود. گربه‌ها نیز راه‌های خاص خود را دارند که با راهکارهای انسان تفاوت دارد. اگر زبان گربه را درک کنید، قادر به درک منظور او خواهید بود. با این حال هیچ دو گربه‌ای را نمی‌شود عینا شبیه به هم دانست. گربه‌ها رفتارها و سلایق متفاوتی از خود نشان می‌دهند. برخی دائما نشانه‌ها را ابراز می‌کنند. برخی دیگر، دیر به دیر این کارها را انجام می‌دهند. با این حال اگر دوست خوبی برای آنها باشید، این نشانه‌ها را خواهید دید.

پلک زدن آهسته

وقتی گربه به آرامی در کنار شما پلک می‌زند، در حال ابراز دوست داشتن است. ترجمه پلک زدن این است: من خوشحالم و احساس آرامش می‌کنم. اگر احساس کردید گربه شما چنین حالتی دارد و به شما نگاه می‌کند؛ شما هم به آرامی پلک بزنید و به او نگاه کنید. این یک راه مناسب برای نشان دادن علاقه به گربه‌ای است که دوستش دارید.

خُرخُر کردن

شیوه‌های متفاوتی از خُرخُر کردن گربه‌ها می‌بینیم. در بیشتر اوقات، معنی آنها ابراز علاقه است. اگر دستی به روی او می‌کشید و صدایی شبیه به صدای موتور در دوردست از خود در می‌آورد، یعنی شما را دوست دارد. همینطور این به معنی آرامش کامل گربه است.

نشستن روی شما

گربه-خوابیدن روی سینه
گربه-خوابیدن روی سینه

اگر گربه به هر ترتیبی روی شما بنشیند، این نمادی از دوست داشتن است. اینطور به امنیتِ بدن شما شهادت می‌دهد. اینطور نشان می‌دهد که شما به او تعلق دارید.

بالا بردن دُم

گربه‌ها زبان بدن بسیار گسترده‌ای دارند. برخی از آنها به رمزگشایی بیشتری نیاز دارند. دُم بخشی مهمی در این قسمت است. آنها احساسات بسیار زیادی را می‌توانند با دم خود ابراز کنند. مثلا استرس یا ترس را می‌توانند با دُم ابراز کنند. با این حال اگر دم را بدون لرزش بالا نگه دارند یا به آرامی تابی به آن بدهند و به شما نگاه کنند، یعنی در کنار شما احساس امنیت و علاقه می‌کنند.

مالیدن

اگر گربه‌ی شما، سر یا گونه‌ی خود را به شما بمالد، در تلاش است تا با بوی خود شما را علامت‌گذاری کند. اینطور می‌خواهد به همه‌ی جهان اعلام کند که متعلق به او هستید. او ‌در تلاش است تا فرومون را به بدن شما منتقل کرده و شما را نشانه‌گذاری کند. در دنیای حیوانات به جهت نشانه‌گذاری یا ارتباط گیری، این عامل شیمیایی اهمیت بالایی دارد. این یعنی جزئی از خانواده او هستید. این عاملی است که گربه در حالت آرامش و امنیت از خود ساطع می‌کند. این لحظه، نمادی از شادی و امنیت گربه در کنار شماست.

نشان دادن شکم

گاهی می‌بینید گربه‌ها در کنار شما، روی زمین ولو می‌شوند. طوری که بتوانید شکم آنها را ببینید. این نمادی از اعتماد است. شکم، نقطه ضعف گربه است. اگر گربه شما، شکم خود را به شما نشان دهد، یعنی بسیار به شما اعتماد دارد و برایش مهم هستید.

دنبال کردن

گاهی گربه‌ها، صاحب خود را در خانه از اتاقی به اتاق دیگر دنبال می‌کنند. این هم نشانه‌ای از دوست داشتن است. آنها شما را جالب می‌پندارند و نمی‌خواهند کاری که می‌کنید را از دست بدهند. شاید حتی بخواهند کنار شما بخوابند.

میو کردن

حتی میومیو کردن می‌توانید نشانه‌ای از دوست داشتن باشد. میو کردن گربه‌ها تنها خطاب به آدم‌هاست. آنها خطاب به همنوعان خود میو نمی‌کنند. شیوه‌های متفاوتی از میو کردن وجود دارد. معنی بسیاری از آنها، توجه به شما است. مثلا وقتی از بیرون به خانه می‌آیید و به صورتی طولانی اما با صدای آرام میو می‌کنند، به شما ابراز دلتنگی می‌کنند.

ورز دادن

گربه‌ها علاقه خاصی به رفتاری شبیه به ورز دادن خمیر توسط نانوا دارند. بخصوص در سنین بلوغ آنها زیاد این کار را انجام می‌دهند. بالش یا هرچیز دیگری را ممکن است ورز بدهند. اگر شما را ورز بدهند، این نشانه‌ای از دوست داشتن است. آنها در این صورت نیز با فرومون شما را نشانه‌گذاری می‌کنند.

گربه-ورز دادن
گربه-ورز دادن

نتیجه گیری

با دنبال کردن نشانه‌هایی که گفته شد، راحت‌تر می‌توانید متوجه احساسات گربه شوید. می‌توانید به آنها جواب بدهید. باید بدانید که گربه‌ای که مسئولیت آن را قبول کرده‌اید، توانایی بالایی برای دوست داشتن دارد. به همین دلیل لازم است که با توجه کردن، به او جواب بدهید.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.