سخت جانی گربه ؛ آیا گربه هفت جان دارد؟

مقدمه

گربه‌ها عمری طولانی در کنار انسان‌ها داشته‌اند. به همین دلیل ردپای آنها در جاهای مختلفی وجود دارد و بعضی به سخت جانی گربه معتقدند. از ضرب المثل‌ تا اسطوره‌ها، فیلم‌ها و حتی شعرها. این بین همینطور چیزهایی به آنها نسبت داده شده است. در بسیاری از موارد بخصوص در ایران، چیزهای بد و غلطی به گربه‌ها نسبت داده شده است. گربه در فرهنگ ایرانی بی‌حیا، نمک‌نشناس، مکار و بی‌ارزش است. از همین رو بسیاری از رفتارهای تلخی که در ایران با گربه می‌شود، جای تعجب ندارد.

مثلا این چند ضرب‌المثل را در نظر بگیرید:

  • به دعای گربه سیاه (یا گربه کوره) باران می آید. به این معنی که دعا یا نفرین آدم بدخواه و بی ارزش مستجاب نمی گردد.
  • در دیزی باز است حیای گربه کجاست. گربه استعاره از افراد خیانت کار در جامعه است که از اختیاراتی که به آنها داده میشود در جهت ضرر رساندن به مردم استفاده می کنند.

  • به گربه گفتن: گهت درمونه، خاک روش ریخت. قصد نشان دادن بدذاتی انسان‌ها است. که اگه به آدمی بدجنسی بگویی کاری را انجام می‌دهی که برای بقیه باعث نفع است، دیگر آن را تکرار نمی‌کند.

  • گربه دستش به گوشت نمی‌رسه، می‌گه بو می‌ده. منظور تنبی آدم‌هاست. وقتی کسی دستش به چیزی نمی‌رسد، روی آن عیب می‌گذارد. همینطور وقتی کسی در کاری موفق نشده و بقیه را از انجام آن منع می‌کند نیز معنی می‌دهد.
  • دیدن گربه سیاه بدشانسی می‌آورد. این ماجرا، گذشته‌ای عجیب دارد. ماجرا حتی به ایران نیز مربوط نیست. با پررنگ شدن نقش کلیساهای مسیحی، آنها تلاش کردند هر نشانه‌ای از ادیان قدیمی را بد جلوه بدهند. از این رو، یکی از این آیین‌ها، دین مصریان باستان بود. به همین دلیل، از نظر اسقف‌های مسیحی، گربه نمادی از شیطان شد و این موضوع در گربه سیاه پررنگ‌تر بود. حتی هنوز هم در مسئله سرپرستی گربه، گربه‌های سیاه طرفداران کمتری دارند.
  • گربه را باید دم حجله کشت! باید از ابتدا محکم‌کاری کرد.
بچه گربه-سیاه

چیزهایی که خواندید بخشی از تمدن و فرهنگ ایرانی در خصوص گربه‌ها است. از آنجا که ایرانیان باستان عادت به زدن حرف مستقیم نداشتند و دوست داشتند به اصطلاح هوایی بزنند، به همین دلیل هر حیوان را به یک نماد تبدیل کردند. این بین گربه نیز به نماد تمام بدی‌ها و زشتی‌ها تبدیل شد.

با این حال چیزی که می‌خواهیم در خصوص آن صحبت کنیم سخت جانی گربه است. این اصطلاح در مورد افرادی به کار می‌رود که با وجود بلایایی که سرشان می‌آید، زنده می‌مانند. یا مثلا سن بسیار بالایی دارند اما از نظر سلامتی مشکلی ندارند. با این حال نباید تصور شود که این موضوع، نمود عینی هم دارد.

سخت جانی گربه

در ضرب المثل‌های فارسی، از هفت جان استفاده شده است. در افسانه‌های مشرق زمین، عدد هفت کاربرد فراوانی دارد. هفت خوان رستم، هفت پیکر، هفت طبقه بهشت، هفت گناه کبیره، عجایب هفت گانه، هفت هنر، هفت گاو لاغر و هفت گاو چاق. به همین دلیل اینجا نیز از عدد هفت استفاده شده است. در ترکیه و یک سری افسانه‌های عربی، این عدد شش عنوان شده است.

این در حالی است که در غرب، اصطلاحا عنوان می‌شود گربه 9 جان دارد. حتی در یکی از نمایش‌نامه‌های شکسپیر به این موضوع اشاره شده است. یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارد که در آن آمده: گربه نه جان دارد. تا کم شدن سه جان اول، بازی می‌کند، تا کم شدن سه جان دوم ولگردی می‌کند و بابت سه جان آخر، استراحت. نه، عددی افسانه‌ای در نظر گرفته می‌شد و گربه نیز موجودی افسانه‌ای در نظر گرفته می‌شود. پیش از این حتی به مسئله پرستش گربه‌ها اشاره شده بود. در یونان باستان، 9 عدد تثلیث سه‌گانه و عددی بسیار مقدس مربوط به چیزهای ماوراالطبیعه بود.

آیا گربه‌ها چند جان دارند و یا سخت جانی گربه حقیقت دارد؟ خیر. این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد. آنها تنها یک جان دارند، مانند تمام جانوران دیگر. 

با این حال از مستقل‌ترین حیوانانت در کنار انسان هستند. آنها می‌توانند از حوادث خطرناک زیادی سالم بیرون بیایند. برای مثال اگر از ارتفاع پرت شوند، این احتمال وجود دارد که بتوانند به شکلی درست پایین بیایند و سالم بمانند. البته این موضوع همیشگی نیست. احتمال سقوط و جراحت خطرناک گربه در صورت سقوط وجود دارد. هرگز چنین چیزی را امتحان نکنید! اگر از دامپزشک‌ها سوال کنید، موارد متعددی را به شما می‌گویند که گربه‌ها به دلیل پرت شدن از ارتفاع دچار شکستگی شدند. احتمال مرگ هم در این زمینه وجود دارد.

دلایل چابکی گربه ها

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، گربه‌ها از نظر بدنی حیواناتی بسیار چابک هستند. همین موضوع سبب این برتری شده است.

  • سطح مقطع آنها نسبت به وزنی که دارند زیاد است. برای مثال سطح مقطع کاغذ a4 را با توپ گلف مقایسه کنید. کاغذ نسبت به ابعاد خود، وزن کمی دارد و به همین دلیل به راحتی می‌تواند سقوط کند.
  • گربه‌ها به دلیل فرم چنگال‌های خود خیلی راحت قادر به بالا رفتن از دیوار و درختان هستند. با توجه به قرن‌ها زندگی به همین شکل، آنها با ارتفاع خو گرفته‌اند.
  • رفلکس بدنی دارند و می‌تواند در هوا بچرخند. به همین دلیل می‌توانند روی پای خود زمین بیایند.
  • همینطور استخوان‌ها و لیگامنت‌های آنها کاملا انعطاف‌پذیر هستند. به همین دلیل می‌توانند از یک سری برخوردها بدون مشکل خارج شوند. یا حتی از سوراخ‌هایی کوچک خارج شوند.
گربه-در حال پریدن

بیماری‌ها

ممکن است گربه‌ها از یک سری جراحات سالم بیرون بیایند. با این حال بیماری های گربه، بسیار وسیع و متنوع هستند. بیماری‌هایی که برخی از آنها قادرند در مدتی بسیار کوتاه جان گربه را بگیرند.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل