سگ و گربه
هرمیون-کروکشنکس

گربه و ادبیات؛ بهترین فیلم‌ها، مستندها و کتاب‌ها در مورد گربه‌ها

مقدمه

گربه‌ها، در جوامع انسانی همپای انسان‌ها پیش آمده‌اند. در گذشته‌های دور مشکل موش‌ها و مارها را از سیلوها حل کرده‌اند. حالا نیز با حضورشان، مرهمی بر تنهایی‌های انسان مدرن هستند. آنها نقش پررنگی در فیلم‌ها، کتاب‌ها و افسانه‌های پیدا کرده‌اند. در ادامه چیزهایی در خصوص برخی از این گربه های معروف با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

فیلم ها

صبحانه در تیفانی

محصول سال 1961 و از معروف‌ترین فیلم‌های تاریخ است. این فیلم با هنرنمایی آدری هیپبورن به محبوبیت بسیاری رسید. او بابت بازی در این فیلم جایزه اسکار آن سال را به دست آورد. داستان، داستان زندگی دختری تنها است که با ترک همسر خود در شهر کوچکش، برای بازی به هالیوود می‌آید. گربه‌ای نارنجی‌رنگ در این فیلم نقش ایفا می‌کند که البته هیچ نامی روی او گذاشته نمی‌شود. متعلق به کسی نیست و به کسی دلبستگی ندارد. جایی از فیلم بازیگر اصلی، گربه را به خیابانی بارانی پرت می‌کند. هیپبورن، این صحنه را از دلخراش‌ترین صحنه‌هایی که بازی کرده، می‌دانست.
فیلم صبحانه در تیفانی-آدری هپبورن
فیلم صبحانه در تیفانی-آدری هپبورن

بیگانه

محصول سال 1979 و از بهترین فیلم‌های تاریخ در ژانر موجودات فضایی است. گربه‌ای حنایی‌رنگ و مهم در این فیلم به نام جانسی وجود دارد. او با صاحب خود که ریپلی نام دارد، از جمله بازماندگان انتهای فیلم هستند. به این منظور، آنها مسیر دشواری را سپری می‌کنند و سخت جان به در می‌برند. در این راه دشوار، جانسی آرامش‌بخش صاحب خود است.

فیلم بیگانه
فیلم بیگانه

شرک

شخصیت گربه چکمه گوش (Puss in Boots) از جمله کاراکترهای جالب سری فیلم‌های Shrek بود. البته او پیش از شرک نیز از جمله گربه های معروف بود. او شخصیتی فرانسوی بود که از قرن هفدهم در یک سری داستان‌ها حضور داشت.  او اولین بار با کاراکتری اسپانیایی در شرک دو ظاهر شد. در پرداخت این شخصیت به نوعی از شخصیت زورو کمک گرفته شده است. حتی این بین از صدای آنتونیو باندراس هم استفاده شد. گربه چکمه پوش، گربه‌ای وفادار و شریف است. همینطور گربه‌ای رمانتیک است. از عبارت نیمی جنگجو، نیمی عاشق در خصوص او استفاده شده است. در عین حال که قوی و دارای توانایی شکست همه به نظر می‌رسد، همینطور آسیب‌پذیر است چون حیوانی کوچک‌جثه است.

گربه چکمه پوش
گربه چکمه پوش

سازندگان حتی سعی کردند، این شخصیت به نوعی یادآور آنتونیو باندراس باشد. گربه چکمه پوش به نوعی حیوان خانگی پرنسس فیونا است با این حال وزنش بالا می‌رود و بازنشست می‌شود. در سال‌های اخیر، یک فیلم و سریال به صورت اسپین‌آف در خصوص همین کاراکتر منتشر شد.

هری پاتر

شخصیت هرمیون گرنجر از محبوب‌ترین کاراکترهای سری هری پاتر بود. اگر نگوییم محبوبترین شخصیت. او خاص‌ترین شخصیت در این فیلم‌ها بود و حتی با انتخاب حیوان خانگی، این موضوع را ثابت کرد. در حالی که سایر جادوگران نوجوان ترجیح می‌دادند حیواناتی نظیر جغد، موش یا وزغ داشته‌ باشند، هرمیون یک گربه داشت. این گربه که صورت پخی هم داشت و از نژاد پرشین به نظر می‌رسید، Crookshanks نام داشت. نامِ کروکشنکس، از نام پادرک کروکشنک برداشته شده است. او در داستان جادوگری بود که قرن‌ها قبل در هاگوارتس دار زده شده بود.

کروکشنکس-موش
کروکشنکس-موش

کروکشنک، چندین مرتبه تلاش کرده بود موش‌های ران را بکشد. بعدها هرمینون، ران و هری متوجه شدند که این موش‌ها یک جادوگر بدجنس به نام پیتر پتیگرو هستند. سیریوس بلک در خصوص این گربه یک بار گفته بود او باهوش‌ترین گربه‌ای است که تاکنون دیده است.

گربه های اشرافی

انیمیشنی محصول سال 1970 از دیزنی بود. داستان مربوط به زنی در اوایل قرن بیستم در پاریس می‌شود. او ثروتمند است و وقتی می‌میرد، داشته‌هایش را برای گربه‌ها می‌گذارد. زن مورداشاره، خدمتکاری به نام ادگار نیز دارد. ادگار تلاش بسیار می‌کند که گربه‌ها را از خانه گران‌قیمت بیرون کند و خود صاحب تمام آن شود. گربه‌ها با تلاش‌های بسیار در این زمینه، ادگار را ناکام می‌گذارند.

گربه های اشرافی
گربه های اشرافی

گارفیلد

گربه‌ای چاق و تنبل است که اولین بار در دهه هفتاد میلادی به صورت کمیک استریپ خلق شد. گارفیلد در زمینه خوردن غذا وسواس زیادی دارد، به قهوه و لازانیا (قهوه غذای ممنوع گربه است) علاقه‌مند است و دوست دارد افراد را گول بزند تا چیزی که می‌خواهد به دست بیاورد. او از جمله گربه های معروف در فرهنگ عامه است.

گارفیلد
گارفیلد

انیمیشن‌های زیادی براساس این شخصیت ساخته شده است. اولین مورد به سال 1980 برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون ده‌ها انیمیشن دیگر از این شخصیت ساخته شده و به محبوبیت بیشتری رسیده است. مثلا یکی از این موارد مربوط به سال 1988، یک فیلم تلویزیون به نام گارفیلد و 9 جانش بود. این اسم به ماجرای چند جان داشتن گربه اشاره دارد که پیشتر گفتیم حقیقت ندارد. در کل در این سری تلاش زیادی شده که اشتباهات فرهنگ عامه در خصوص گربه‌ها استفاده شود. یعنی تلاش خاصی برای فرهنگسازی در مورد حیوانات خانگی انجام نشده است.

آلیس در سرزمین عجایب

این انیمیشن معروف مربوط به سال 1951 کاری از دیزنی بود. گربه‌ای مهم در این انیمیشن ظاهر می‌شود که گربه چشایر نام دارد. چشایر نام شهری در انگلستان است. این گربه به پوزخند شیطنت‌آمیز خود معروف بود و اینکه پس از آن ناپدید می‌شد. شخصیت این گربه مانند دلقکی باهوش بود که نمی‌خواهد چیزهایی که در سرش وجود دارد را به زبان بیاورد. این گربه در کنار خرگوش سفید، از شخصیت‌های مرموز و گنگ کارتون آلیس در سرزمین عجایب بودند. انیمیشنی که هنوز هم به عنوان یکی از عجیب‌ترین محصولات دیزنی به شمار می‌رود.

گربه چشایر-آلیس در سرزین عجایب
گربه چشایر-آلیس در سرزین عجایب

آپدیت می‌شود…

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.