لوازم سگ؛ ملزومات سگ خانگی

مقدمه

پیش از سرپرستی سگ، باید راجع به این موضوع مطالعه داشته باشید. مطلبی که در ادامه خواهید خواند، در پاسخ به همین سوال است. مهم‌ترین ملزومات سگ ها کدامند؟

ملزومات سگ

ظرف آب و غذا

غذای سگ باید در ظرفی تمیز و مناسب به او داده شود. این مسئله در سلامت او تاثیرگذار است. انواع متفاوتی از ظرف برای غذا و آب سگ وجود دارد. ظروف استیل، پلاستیکی، تاشو، پایه‌دار، سینی‌دار و اتوماتیک از آن ملزومات مورد نیاز سگ هستند. بیشتر افراد از ظروف پلاستیکی استفاده می‌کنند. این نوع ظرف سبک است و دوام زیادی دارد. جز آن، هزینه کمی نیز دارد. ظرف غذای دوقلو این بین، از آنجا که همزمان در آن آب و غذا ریخته می‌شود، بهتر است.

ظرف آب و غذا-سگ

قلاده

یکی از مهم‌ترین ملزومات سگ ها ، قلاده است. تقریبا تمام سگ‌ها به پیاده‌روی نیاز دارند. همینطور بسیاری از آنها برای دستشویی، بیرون از خانه را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل در این زمان باید قلاده را در دست داشته باشید. به دلایل مختلفی نیاز به قلاده وجود دارد. سگ‌ها گاهی فردی را می‌بینند و به سوی او می‌روند. این بین بسیاری از افراد، از سگ‌ها می‌ترسند. اگر قلاده در دست شما نباشد، ممکن است مشکلاتی جدی این بین پیش بیاید.

همینطور برای گرفتن ارتباط اجتماعی که در مطلب تربیت سگ توضیح داده شد، باید او را با قلاده با سایرین (اعم از انسان و سگ‌های دیگر) آشنا کنید. بهتر است به قلاده، تگ یا پلاک شناسایی نیز وصل کنید. در صورتی که سگ به هر شکل گم شود، این پلاک می‌تواند باعث شود با شما تماس گرفته شده و سگ  به شما برگردد.

دو نوع قلاده وجود دارد. قلاده گردنی که برای سگ‌های کوچک است. قلاده کتفی یا بدنی نیز وجود دارد. برای مثال برای آن دسته از نژادهای سگ که گردن ظریفی دارند، این نوع قلاده توصیه می‌شود.

جای خواب

در بخش وسایل موردنیاز گربه، به جای خواب اشاره کردیم. سگ‌ها حتی کمی بیشتر به جای خواب نیاز دارند. آنها نیازی مبرم به جایی مخصوص خود دارند که گرم و نرم باشد. جای خواب سگ، باید به اندازه جثه خودش باشد. مثلا می‌توانید قبل از اقدام به خرید، سگ را اندازه بگیرید. البته باید بدانید که رشد سگ تا هفت ماهگی ادامه دارد. اگر سگ شما سن کمتری از این مقدار دارد، باید جایی بزرگتر از اندازه او در نظر بگیرید. همینطور مهم است که جای خواب سگ، قابل شستشو باشد. احتمال کثیفی و آلودگی وجود دارد. باید به راحتی بتوانید آن را بشویید.

باکس

باکس در خصوص سگ، عملکردی فراتر از چیزی جهت انتقال و جابجایی دارد. آن کارکرد را نیز دارد. وقتی سگ را به کلینیک دامپزشکی می‌برد، بهتر است او را در باکس قرار دهید. اینطور امنیت بیشتری خواهد داشت. همینطور وقتی مهمانی دارید که از سگ می‌ترسد، بهتر است سگ خود را در باکس قرار دهید.

مورد دیگر، کاربرد در تربیت سگ است. همانطور که پیشتر گفتیم باکس سگ در زمینه تربیت و آموزش، نقشی مهم ایفا می‌کند. مثلا وقتی در خانه هستید اما در حال انجام کاری مهم هستید، می‌توانید سگ را برای مدتی در باکس خود بگذارید. یا مثلا حین یاد دادن دستشویی به توله سگ‌ها، می‌توانید از باکس استفاده کنید. همینطور وقتی سگی تازه به خانه شما می‌آید و استرس دارد، باکس می‌تواند محلی برای احساس امنیت او باشد.

باکس-سگ

دو مدل متفاوت باکس سگ وجود دارد. اولی پلاستیکی است. برای انواع نژادها با اندازه‌های کوچک و بزرگ موجود است. حالت دوم باکس‌های نرم و پارچه‌ای هستند. که می‌توانند به صورت کیف، ساک یا کوله‌پشتی باشند.

پارک

گاهی احتیاج است که برای چند ساعت سگ خود را تنها بگذارید. اگر سگ شما هنوز کاملا برای زندگی در خانه آماده نشده، بهتر است این مدت او را در پارک خود بگذارید. تا اینطور وسایل خانه را خراب نکند. پارک سگ، مسئله‌ای مهم در تربیت و نگه‌داری سگ است. مثلا در زمینه آموزش ادرار کردن به توله سگ‌ها، پارک سگ نقشی مهم ایفا می‌کند.

حتی وقتی در خانه اما مشغول کاری هستید، می‌توانید سگ خود را در پارک خود بگذارید. همینطور باید اسباب بازی‌های سگ را در پارک بگذارید. تا حوصله او سر نرود. پارک سگ باید فضای بزرگی داشته باشد تا او بتواند در آن چند گام قدم بزند یا دراز بکشد. آن را می‌توان در خانه یا حیاط قرار داد.

در کل پارک سگ یک دایره یا چند ضلعی فلزی، برزنتی یا پلاستیکی و البته روباز است. به طوری که سگ نتواند با میل خود از آن خارج شود. حتی در سفر نیز، بهتر است از انواع سفری آن استفاده کنید. تا مثلا وقتی در تدارک آتش در دامان طبیعت هستید، او جلوی پای شما یا کنار آتش قرار نگیرد.

اسباب بازی

سگ‌ها موجوداتی پرانرژی هستند. آنها به تحرک زیادی در طول روز احتیاج دارند. باید در بخشی از آن، کنار آنها باشید. با آنها بازی کنید، آنها را به پیاده‌روی ببرید و اینطور رابطه بسیار خوبی با یکدیگر بسازید. با این حال با یک سری اسباب بازی نیز داشته باشید. اسباب بازی‌های جویدنی، انواع توپ، دیسک فریزبی و برمرنگ، اسباب بازی‌های دارای صدا، اسباب بازی‌های طنابی و بازی‌های فکری این بین در دسترس هستند. عمده سگ‌ها، عاشق تمام این بازی‌ها خواهند شد. با این حال سلیقه سگ خود را محک بزنید. برای او اسباب بازی‌های مختلف بخرید و ببینید کدام یک را بیشتر دوست دارد.

اسباب بازی-سگ

بهداشت و مراقبت

سگ‌ها مانند گربه نمی‌توانند خود را تمیز نگه دارند. باید در این زمینه به آنها کمک کنیم. در واقع وظیفه نظافت سگ، با ما است. این بین شامپو، ناخن گیر، برس، مسواک و خمیردندان سگ مهمترین ملزومات سگ هستند. اینها باید حتما تهیه شوند. در هرکدام از این‌ها، باید نمونه مخصوص سگ تهیه شود. مثلا ناخن گیر انسان یا گربه به درد سگ نمی‌خورد. یا شامپوی آدم برای سگ مضر است. در خصوص برس، این عمل باعث سلامت پوست و موی سگ خواهد شد. ناخن گیر، جلوی اینکه ناخن‌های سگ به داخل برود و باعث آسیب بشود را خواهد گرفت. مسواک و خمیردندان نیز در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان سگ واجب است.

پد و توالت سگ

پد ادرار برای توله سگ‌ها، یا سگ‌هایی که به تازگی وارد خانه شده‌اند جز مهم ترین ملزومات سگ اسن که به شدت توصیه می‌شود. البته توصیه اصلی این است که سگ را به توالت بیرون خانه مثلا در پارک عادت بدهید. با این حال بعضی مواقع چنین موقعیتی فراهم نیست. به همین دلیل از حیوان خواسته می‌شود که روی پد مخصوص که خاصیت جذب دارد ادرار کند.

در خصوص توالت سگ نیز داستان به همین شکل است. توالت سگ نیز برای سگ‌های کوچک و بالغ قابل استفاده است. با آموزش قادر خواهید بود به سگ یاد بدهید که تنها روی آن توالت کند. معمولای روی توالت سگ، مشبک است. همینطور یک صفحه پلاستیکی قابل شستشو دارد. این باعث می‌شود که حتی پای سگ هنگام ادرار خیس نشود.

برای تهیه این مایحتاج روی آن کلیک کنید.

پد-سگ

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل