لوازم گربه؛ احتیاجات گربه خانگی

مقدمه

بیشترین صحبتی که در خصوص وسایل گربه می‌شود، ظرف خاک او است. مسئله ای که به اندازه کافی در مطلب تربیت گربه به آن اشاره کردیم. با این حال ظرف خاک و مثلا زندگی در خانه برای گربه‌ها کافی نیست. آنها برای زندگی به یک سری وسایل گربه احتیاج دارند تا بیشتر احساس صمیمیت بکنند. چیزهایی که پیش از سرپرستی گربه باید به آنها فکر کنید. برای اینکه از گربه یک دوست خوب برای خود بسازید، باید نسبت به نیازهای او آگاه باشید. با عدم توجه به نیازهای گربه، با گربه ای مریض یا افسرده روبرو خواهیم شد. هدف این است که این اتفاق رخ ندهد. هدف این است که گربه‌ای سلامت داشته باشیم که بتواند شاد باشد و این شادی را به خانه منتقل کند.

وسایل گربه

باکس

باکس گربه یکی از مهم‌ترین وسایل گربه هاست است. برای حمل و نقل گربه، به باکس نیاز دارید. مسئله این است که گربه‌ها از مکان‌های جدید واهمه دارند. به همین دلیل با محدود کردن آنها، آنها را در خصوص مسئله امنیت مطمئن می‌کنید. همینطور مطمئن می‌شوید که حرکت پیش بینی نشده‌ای از او سر نخواهد زد.

کوله گربه

باکس در انواع متفاوتی وجود دارد. برای بچه گربه تا گربه‌های درشت، باکس‌ها تنوع دارند. همه آنها در یا زیپ دارند که بسته می‌شوند. گربه قادر به دیدن محیط بیرون هست اما نمی‌تواند از باکس خارج شود.

به جز باکس، کوله یا ساک حمل گربه هم وجود دارد. این هم می‌تواند گزینه‌ای برای حمل گربه باشد. با این حال باکس معمولا از کوله‌پشتی ارزانتر و از ساک (از نظر وجود آزادی عمل) بهتر است.

ظرف آب و غذا

غذای گربه و آب، باید در ظروف مخصوصی باشد. آنها دوست دارند که ظروف مخصوص خود را داشته باشند. در واقع گربه‌ها واقعا از اینکه با کاسه‌های خود برای آنها غذا بگذارید و دائما این ظرف عوض شود متنفرند. بیشتر ظروف غذای گربه در پت‌شاپ‌ها به صورت پلاستیکی یا استیل است. با این حال حتی می‌توانید ظرف با ابعاد مناسب از سایر فروشگاه‌ها نیز تهیه کنید. باید توجه داشت که ظرف اگر سفالی یا چینی باشد، احتمال شکستگی آن می‌رود.

همینطور باید حواستان باشد که ظروف گربه به نظافت نیاز دارند. باید قبل از هر بار عوض کردن ظرف آب گربه، حتما آن را بشویید. چون گربه‌ها در خصوص بو و تمیزی بسیار حساس هستند.

جای خواب

گربه‌ها علاقه خاصی به خوابیدن دارند. آنها بخش زیادی از روز را به چرت زدن می‌گذرانند. به همین دلیل خرید یک جای خواب نرم و گرم برای آنها مسئله مهمی است. البته باید بدانید که حتی در صورت خرید جای خواب، گربه‌ها باز هم ممکن است هرجایی بخوابند. با این حال احتیاج است که جایی مختص آنها وجود داشته باشد.

این جای خواب می‌تواند یک تشک کوچک و ساده باشد. همینطور می‌تواند چیزهایی تخصصی‌تر نیز باشد. مثلا خانه‌ی گربه یا تختِ گربه، چیزهایی است که اگر خانه‌ای بزرگ دارید، می‌تواند در لیست شما جای بگیرد.

ظرف خاک

به ظرفی مخصوص برای توالت گربه نیاز داریم. انواع و اقسام ظروف خاک در بازار موجود است. همه آنها از جنس پلاستیک هستند. یک سری روباز هستند و بقیه دری دارند که باز و بسته می‌شود. ظروف در بسته در مجموع بهتر هستند. آنها تا حد زیادی جلوی انتشار بو را می‌گیرند. در انواع گران قیمت‌تر، حتی تخلیه اتومات مدفوع و ادرار نیز وجود دارد.

خاک-گربه

به جز توالت، به بیلچه هم نیاز دارید. بیلچه‌ای پلاستیکی که با آن قادر به تمیز کردن ظرف خاک گربه هستید. مدفوع‌ها را جمع می‌کنید و خاک را تمیز باقی نگه می‌دارید. در عمده ظروف خاک، بیلچه نیز وجود دارد.

خاک گربه

خاک گربه، یکی دیگر از مهمترین وسایل گربه است. برخی از خاک باغچه یا ماسه برای این کار استفاده می‌کنند که کاملا غلط است. این خاک‌ها ممکن است حاوی آلودگی‌هایی باشند که برای سلامت گربه و خود شما خطرناک است.

خاک گربه، از دانه‌هایی شن‌مانند تشکیل شده است. این دانه‌ها عمدتا مصنوعی تولید می‌شوند و قدرت جذب بالایی دارند. به این معنی که وقتی گربه مدفوع می‌کند، دانه‌ها دور آن را می‌گیرند. تا به این صورت بوی بد آن در خانه پخش نشود.

انواع متفاوتی از خاک گربه وجود دارد. در سال‌های اخیر چیزی به اسم خاک گربه معطر نیز به بازار آمده است. این نوع خاک اگرچه از نظر ما خوش بو است، برای گربه جذابیتی ندارد. او چندان از این نوع خاک استقبال نمی‌کند و شاید حتی از دستشویی در آن خودداری نماید.

اسکرچر

گربه‌ها شکارچی هستند. به همین دلیل با ناخن کشیدن روی سطوح سعی می‌کنند ناخن‌های خود را تیز نگه دارند. با این حال این چیزی نیست که ما بخواهیم. ناخن کشیدن روی فرش و مبل، عادت بسیاری از گربه‌ها است. این آسیب‌های زیادی به وسایل ما می‌زند. به همین دلیل چیزی به اسم اسکرچر در بازار وجود دارد.

گربه-اسکرچر

اسکرچرها معمولا یک سری تخته چوب با اشکال متفاوت پیچیده شده از کنف هستند. اشکال متفاوت آن مثلا شامل یک سطح کوچک تا خانه‌های چند طبقه می‌شود. در صورت عدم وجود اسکرچر، گربه قادر به زدن خسارات مالی زیادی به شما خواهد بود.

اسباب بازی

گربه‌ها موجوداتی بازیگوش هستند. آنها دوست دارند بازی کنند و اینطور از کلافگی نجات پیدا کنند. همینطور این باعث شادابی بیشتر خواهد شد. این موضوع حتی تنها به بچه گربه مربوط نیست. گربه جوان و پیر نیز از این لحاظ نیازهای یکسانی دارند. حتی یکی از راه‌های جلوگیری از اضافه وزن گربه همین است که او را به جست و خیز وادارید.

آنها می‌توانند با یک گلوله کاموایی سرگرم شوند. با این حال اسباب‌ بازی‌های زیادی برای آنها موجود است. این شامل قلاب ماهیگیری، اسباب بازی‌های جویدنی، کوکی، پازل و سایر بازی‌های فکری ساده می‌شود.

لوازم بهداشتی

خود در چند دسته قابل بررسی است که در ادامه به هرکدام خواهیم رسید.

ناخنگیر

ناخن گیر گربه

دلایل متفاوتی بر لزومِ کوتاه کردن ناخن گربه‌ها وجود دارد. مورد اول احتمال این است که او شما را چنگ بگیرد و به طور اتفاقی زخمی کند. مسئله دوم این است که وقتی ناخن‌های بلندی داشته باشد، به هنگام چنگ گرفتن اجسام ممکن است ناخن‌هایش بشکند و خونریزی کند. او احتمالا در ابتدا از گرفتن ناخن‌هایش می‌ترسد. ممکن است این ترس را منتقل کند و اینطور شما را از این کار بازدارد. به این شکل مجبور شوید برای این کار او را به دامپزشک ببرید. با این حال این ایده چندان کاربردی نیست. چون با هر بار بردن گربه به کلینیک، او استرسی دیگر را جهت مکان غریبه تجربه می‌کند.

ناخنگر گربه چیزی شبیه قیچی‌های کوچک است. با این حال، نوک آن فرق دارد و آنقدر تیز نیست. به این شکل حتی در صورت اشتباه، نتوانید دست‌های گربه را خراش بدهید.

برس و شانه

شانه کردن روزانه موی گربه، به سلامت پوست و موی او کمک می‌کند. بخصوص این موضوع در گربه‌های موبلند نیاز مهم‌تری است. این باعث می‌شود موهای آنها گره نخورد و گلوله نشود. اتفاقا گربه‌ها برس کشیدن را دوست دارند. این مانند نوازش برای آنهاست. برس‌های متفاوتی برای این کار موجود است. می‌توانید یکی از آنها را با توجه به بلندی یا کوتاهی موی گربه خود انتخاب کنید.

مسواک و خمیر دندان

در قسمت غذای خشک گربه توضیح دادیم که غذا خشک مانند مسواک عمل می‌کند. با این حال در درازمدت ممکن است مشخص شود این موضوع برای گربه شما کافی نبوده است. بهتر است در کنار روش ذکر شده، برای او مسواک تهیه کنید. این کار در ابتدا دشوار است. گربه سخت چنین اجازه‌ای به شما می‌دهد. برای این کار از مسواک انگشتی استفاده می‌شود. چیزی که برای مسواک زدن کودکان نیز از آن استفاده می‌شود. در ابتدا کار دشوار است اما با تمرین و تکرار، این اجازه را از گربه دریافت خواهید کرد.

مسواک گربه

در خصوص خمیردندان هم باید گفت که خمیردندان انسان برای گربه بسیار خطرناک است. برای این کار باید از خمیردندان مخصوص گربه استفاده کنید. این خمیردندان از ایجاد ایجاد پلاک و جرم در دهان گربه جلوگیری می‌کند. دندان‌های خراب می‌تواند عمر گربه را کوتاه کند.

شامپو

گربه نیاز چندانی به حمام کردن ندارد. آنها زمان زیادی برای تمیزی خود صرف می‌کنند. با این حال گاهی احتیاج به حمام کردن احساس می‌شود. مثلا گربه های پرشین تنبل هستند و حوصله لیسیدن خود را ندارند. به همین دلیل نیاز به حمام دارند. یا به هر دلیل احساس می‌کنید که گربه شما بو می‌دهد. در این زمان نیز حمام کردن ایده بدی نیست. شامپوهای انسانی برای گربه خطرناک است. شامپوهای مخصوصی برای گربه‌ها وجود دارد که سطح PH آنها متعادل است. با آنها قادر به شستن گربه خود هستید.

پلاک یا میکروچیپ

از مسائل ضروری نیستند. با این حال در خصوص گربه‌های بازیگوش می‌توانند ایده خوبی باشند. روی پلاک گربه، می‌توانید اطلاعات خود را بنویسید. که اگر گربه گم یا از خانه خارج شد، کسی او را پیدا کرده به شما بازگرداند.

میکروچیپ هم نوعی کارت شناسایی برای گربه است. چیزی قدر یک دانه برنج که زیر پوست گربه کار گذاشته می‌شود. اطلاعات شما روی این میکروچیپ ثبت می‌شود. به همین دلیل اگر گربه به پناهگاه حیوانات یا دامپزشکی برده شود، اطلاعات وی مشخص می‌کند که متعلق به چه کسی است. عمل وارد کردن میکروچیپ مانند زدن واکسن است و درد خاصی ندارد.

جمع بندی

اگر بخواهیم موارد ذکر شده را از لحاظ اهمیت دسته بندی کنیم، این شکل کار خواهد بود:

  • خاک و ظرف خاک
  • باکس
  • ظرف آب و غذا
  • اسکرچر
  • اسباب بازی
  • ناخنگیر
  • جای خواب
  • مسواک و خمیردندان
  • برس
  • شامپو
  • پلاک و میکروچیپ

بسیاری از این وسایل گربه، شاید در ابتدای نگه‌داری از گربه برایتان لازم نشوند. ممکن است نیاز به آنها را رفته رفته احساس کنید. شاید در برخی موارد، هیچوقت این نیاز احساس نشود. هیچ دو گربه‌ای مثل هم نیستید و مانند هم تربیت نمی‌شوند. این موضوع را نباید فراموش کرد. برای تهیه مایحتاج گربه روی آن کلیلک کنید.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل