غذای تر سگ؛ راهنمای انتخاب از بین برندهای ایرانی و خارجی کنسرو و پوچ

در مطلب غذای سگ در خصوص نیاز به تنوع در غذای این حیوان خانگی صحبت کردیم. حیوانات خانگی باید کیفیت زندگی بیشتری به نسبت حیوانات خانگی داشته باشند. ما مسئولیت زندگی آنها را بر دوش داریم و به همین علت باید در جهت سلامت آنها بکوشیم. غذایی که سگ می‌خورد، تاثیری مستقیم بر سلامت و کیفیت زندگی او می‌گذارد. به همین دلیل لازم است که اطلاعات بیشتری در خصوص این حوزه داشته باشیم و با چشم باز انتخاب کنیم. باید نسبت غذای تر به غذای خشک سگ را بدانیم. باید انواع غذای تر را بدانیم و متوجه باشیم که چه زمان، حیوان به چه مقدار از کدام یک از آنها احتیاج دارد. در ادامه سعی می‌کنیم این موضوع را برای شما بشکافیم.

غذای تر

غذای تر سگ خود دو قسم متفاوت دارد. گونه اول غذای کنسروی است. گونه دوم نیز پوچ یا سوپ سگ نام دارد. تفاوت این دو بیشتر از نظر حجم است. کنسرو، شامل مواد غذایی بیشتری است و زمان بیشتری دوام می‌آورد. برعکس آن، سوپ تقریبا یک وعده غذایی است و مانند سس‌های کوچک تکنفره می‌توان آن را در نظر گرفت.

در خصوص سگ بالغ و سالم، غذای خشک باید بخش اصلی غذای او باشد. این غذا نیازهای او را جبران می‌کند و باعث سلامت وی هم می‌شود. با این حال حتی این سگ نیز به غذای تر در کنار غذای خشک نیاز دارد. برای این حیوان، باید با مشورت دامپزشک یک هارمونی از این دو در نظر گرفت. مثلا دامپزشک بر اساس وزن، سلامت و نژاد سگ، ممکن است به شما بگوید 90 درصد غذای سگ باید به صورت خشک و ده درصد آن به صورت تر باشد.

غذای کنسروی سگ

این قاعده در خصوص سگ‌های بیمار، پیر یا چاق متفاوت است. مثلا در مورد سگ‌های چاق، آنها را باید با رژیمی شامل کربوهیدرات کم عادت داد. کربوهیدرات در غذای خشک به مراتب بیشتر از غذای تر پیدا می‌شود. غذای تر سرشار از پروتئین و کلسیم است. به دلیلی دیگر، برای سگ های بیمار نیز رژیمی با مقدار بیشتر غذای تر توصیه می‌شود. آنها شاید نتوانند وعده‌های غذایی زیادی را بلع و هضم کنند. به همین دلیل، باید در یکی دو وعده در روز، حداکثر میزان کالری را دریافت کنند. این مهم با غذای تر به انجام می‌رسد.

یک نکته قابل ذکر دیگر این است که کنسرو سگ مانند تن ماهی نیاز به جوشاندن ندارد.

نکات ضعف و قوت

غذای تر سگ، یک سری نقطه ضعف و یک سری نقطه قوت دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

  • گرانتر است: در آن گوشت زیادی به کار رفته و به همین دلیل گرانتر است.
  • عدم وجود افزودنی: در آن هرگونه افزودنی از جمله نگه‌دارنده، طعم دهنده و رنگ مصنوعی به کار نرفته است. چیزی که باید بدانید این است که قوطی کنسرو، خود می‌تواند کار نگه‌دارنده را انجام می‌دهد و هیچونه نگه‌دارنده مصنوعی در این قوطی برای حفظ ماده غذایی وجود ندارد.
  • ماندگاری پایین: به دلیل چیزی که در بالا ذکر شد، زمان ماندگاری مواد غذایی بعد از باز شدن در قوطی، بسیار پایین است. باید در مدتی کوتاه پس از باز شدن در قوطی، آن را مصرف کنید.
  • قیمت بیشتر: از آنجا که گوشت بیشتری در آن به کار رفته و آماده‌سازی قوطی کنسرو به مراتب گران‌تر از بسته بندی غذای خشک تمام می‌شود، هزینه بالاتری برای خرید آن پرداخت می‌کنید.
  • خوشمزه‌تر: در آن گوشت زیادی به کار رفته و برای حیوان بسیار خوشمزه‌تر است. در کل سگ‌ها از این غذا بسیار استقبال می‌کنند.
  • آب: در خصوص غذای خشک گفته شد که این غذا حیوان را تشنه می‌کند. در خصوص غذای کنسرو وضعیت برعکس است. این غذا خود سرشار آب است و به همین دلیل تا حدودی نیاز بدن سگ به آب را تامین می‌کند.
  • مشکلات سلامتی: غذای خشک همانطور که گفته شد در نقش مسواک برای سگ عمل می‌کند. همینطور باعث می‌شود که مدفوع حیوان چندان بدبو نشود. با این حال این موضوع در مورد غذای تر صدق نمی‌کند. این غذا هیچ کمکی به دندان‌های حیوان نمی‌کند و به دلیل وجود گوشت زیاد، سبب بدبویی مدفوع سگ می‌شود.

راهنمای خرید

نکاتی این بین وجود دارد که پیش از اقدام برای خرید غذای کنسروی یا پوچ برای سگ خود بدانید. این نکات را با هم مرور می‌کنیم:

  • هنگام خرید، مهمترین موضوع تاریخ تولید و انقضای کنسرو است. به دلیل مشکلات واردات ممکن است برخی کنسروهای قدیمی را به فروش برسانند که تاریخ آنها گذشته است. حتی شاید فروشنده به شما بگوید این غذا تا مدتی بیش از زمان انقضا سالم خواهد ماند. اما بهتر است که ریسک نکنید و غذای تاریخ مصرف گذشته به حیوان دلبند خود ندهید.
  • کنسرو پیش از باز شدن در جایی خشک، خنک و دور از نور خورشید نگه‌داری شود.
  • وقتی کنسرو باز می‌شود، باید در مدت کوتاهی مصرف شود. چند ساعت باز بودن در کنسرو، به معنی خرابی آن است. بهتر است به وسیله‌ای در کنسرو باز را بپوشانید، به طوری که هیچگونه هوا به آن وارد نشود. همینطور باید کنسروی که درش باز شده در یخچال نگه‌داری شود. نهایت زمان برای مصرف کنسرو پس از اینکه در آن باز شود، یک هفته است.
  • اگر کنسروی بزرگ خریده‌اید، بهتر است قسمتی از آن را فریز کنید. آن را در پلاستیک‌های کوچک و تمیز بریزید و سپس در فریزر قرار دهید. به طوری که با گرم کردن محتویات هر پلاستیک، یک وعده سگ شما تامین شود.
  • اینکه غذای سگ پیش از خوردن گرم شود یا نه، به سلیقه او بستگی دارد. برخی سگ‌ها ترجیح می‌دهند غذایشان گرم باشد. مثلا سگ‌های مسن اینطور هستند.

برندهای موجود

خارجی

در صورت شناخت نسبت به برندهای خارجی، می‌توانید برندهایی را خریداری کنید که امتحان خود را پس داده‌اند. شرکت‌های این بین وجود دارند که چندین دهه است در این زمینه فعال هستند. این شرکت‌ها، بارها آزمون و خطا داشته‌اند و حالا به بهترین فرمول‌های ممکن رسیده‌اند. به همین دلیل وقتی نامی معتبر در این زمینه را می‌بینید، می‌توانید به آن اعتماد کنید.

با این حال با توجه به مشکلات ارز و واردات، حالا تعداد برندهای خارجی در بازار ایران کمتر است. تا یک سال پیش، انتخاب‌ها در این زمینه بسیار متنوع‌تر و قیمت‌ها مناسب‌تر بود. حالا برندهای معتبر کمی وارد می‌شوند. یا اگر هنوز نام آنها را در قفسه پت شاپ‌ها می‌بینید، مربوط به واردات قبلی هستند و چه بسا نزدیک به تاریخ انقضای آنها باشد.

ما پس از بررسی به لینکی برخورد کردیم که بهترین برندهای غذای تر برای سگ در سال 2020 در آن درج شده بود. هیچکدام از این موارد در ایران پیدا نمی‌شوند. این برندها در لیست هستند:

  • Taste of the Wild
  • Merrick Classic
  • Ollie Fresh
  • Halo
  • Weruva
  • Wellness Stews
  • The Farmer’s Dog
  • Instinct Original
  • Whole Earth Farms
  • Nature’s Recipe

متاسفانه به جای این محصولات، یک سری محصول درجه دو و سه در پت شاپ‌های ایرانی وجود دارد. چند برند خارجی را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

غذای کنسروی خارجی
شسیر

برند شسیر (Schesir) ایتالیایی است. آنها کار خود را از دهه هشتاد میلادی شروع کرده‌اند اما به نظر برندی تراز اول نیستند. سایت آنها چندان جالب توجه نیست و چیزهای کمی در دنیای وب انگلیسی در خصوص کیفیت یا تاریخچه کار آنها مشاهده می‌کنید. با این حال این برند در بازار غذای تر سگ ایران موجود است.

غدای تر اسپشال داگ

اسپشال داگ (Special Dog) زیرمجموعه کارخانه تولید غذای حیوانات خانگی ایتالیایی به نام Monge است. این شرکت، نام‌های تجاری زیادی روانه بازار می‌کند که از این لحاظ جالب توجه است. در واقع هم با نام مونگ، محصول روانه بازار می‌کنند و هم با چندین نام دیگر. حتی همین نام اسپشال داگ را با دو لوگوی متفاوت روانه بازار می‌کنند.

دکتر آلدر

برند دکتر آلدر (Dr.Alder) از آلمان می‌آید. روی قوطی‌های کنسرو این شرکت، نامه My Lord را مشاهده خواهید کرد. آنطور که خود در بخش تاریخچه سایت خود نوشته‌اند، از سال 2013 در زمینه تولید غذای حیوانات خانگی فعال هستند. با این حال به هیچ وجه برند معتبری نیستند و چیزی درجه سه به نظر می‌رسند. بیشتر جاهایی که در اینترنت می‌توانید برندهای این شرکت را خریداری کنید، در ایران هستند.

بلکاندو

برند بلکاندو (Belcando) وضعیتی کمی بهتر از چند برند قبلی دارد. آنها برند شناخته شده‌ای هستند و حتی ریویوهای خوبی دریافت کرده‌اند. با این حال چیز خاصی از سابقه این شرکت در سایت آنها وجود ندارد. محصولات این شرکت تم مشکی دارند و از لحاظ بصری زیبا هستند.

استوزی

برند استوزی (stuzzy) برندی ایتالیایی است که در دهه هشتاد میلادی تاکنون فعال است. آنها در زمینه‌های متنوع غذای حیوانات خانگی فعال هستند. همینطور به بیش از شصت کشور جهان صادرات دارند. ادعا می‌کنند که غذای آنها 100% طبیعی است و چیزی شیمیایی یا خطرناک در بسته‌های آنها وجود ندارد.

ایرانی

در سال‌های اخیر شمار برندهای داخلی در زمینه کنسرو بیشتر شده‌اند. البته تشخیص آنها به دقت نیاز دارد چون همگی نام‌هایی خارجی برای خود انتخاب کرده‌اند. این نام‌ها در این زمینه همینک فعال هستند: نوتری، شایر، بوی داگ، لوکا، پوتی و چند برند دیگر. ما در حال بررسی این محصولات و مقایسه آنها با کمک دامپزشکان محترم ایرانی هستیم. هر زمان که به نتیجه قطعی برسیم، این مطلب را به روز خواهیم کرد.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل