غذای کنسروی گربه؛ راهنمای انتخاب از بین برندهای ایرانی و خارجی

مقدمه

گربه خانگی برای سالم و قبراق ماندن، باید تنوع غذایی داشته باشد. پیش از این به مسئله غذای خشک گربه پرداختیم. غذای خشک، بخش اعظم غذای گربه سالم و بالغ را تشکیل می‌دهد. با این حال، غذای گربه باید شامل کنسرو یا غذای تر نیز بشود. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

کنسرو گربه

غذای کنسروی تنها توسط کارخانه‌های فعال در این زمینه تولید می‌شود. در بسیاری از موارد، کارخانه‌های غذای خشک و تر با یکدیگر تفاوت دارند. یعنی شرکتی که در زمینه غذای خشک فعالیت دارد، عمدتا سراغ غذای کنسروی نمی‌رود. برعکس این مسئله هم احتمال دارد. یعنی برندی که غذای کنسروی تولید می‌کند، سراغ غذای خشک نمی‌رود. همه‌چیز در تولید این دو نوع غذا، تا این اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل لازمه آن دو تفکر و دو خط تولید کاملا متفاوت است. البته، استثناهایی نیز وجود دارد. گاها برندهایی هستند که در هر دو زمینه فعالیت می‌کنند.

غذای کنسروی، از نظر ظاهر کاملا متفاوت از غذای خشک است. این غذا آبکی بوده و و میزان پروتئین گوشتی در آن بسیار بیشتر از غذای خشک است.

کنسرو-گربه

خصوصیات

غذای کنسروی، فواید و مضراتی دارد. در ادامه به این نکات خواهیم پرداخت.

  • قیمت بالاتر: غذای کنسروی، به دلیل اینکه گوشت بیشتری در آن استفاده شده، گرانتر است.
  • ماندگاری پایین: باز هم به دلیل وجود گوشت بیشتر و تر بودن، احتمالا فساد ماده غذایی آن بیشتر است. کنسرو، در صورتی که در آن باز باشد می‌گندد. به همین دلیل دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
  • مدفوع بدبو: گربه‌هایی که کنسرو غذای اصلی آنها را تشکیل می‌دهد، مدفوعی به مراتب بدبوتر دارند.
  • دندان‌های خراب: در قسمت غذای خشک توضیح دادیم که این غذا به مانند مسواک عمل می‌کند. گربه با جویدن غذای خشک، مسواک می‌زند. این موضوع در خصوص غذای کنسروی صدق نمی‌کند. وقتی گربه‌ای تنها کنسرو یا نظیر آن را بخورد، خطر خرابی دندان به مراتب بیشتری دارد.
  • لذیذتر: کنسرو، برای گربه‌ها به مراتب هیجان‌انگزتر از غذای خشک است. آنها وقتی غذای کنسروی را برایشان باز می‌کنید ذوق می‌کنند. به همین دلیل کنسرو می‌تواند غذای تشویقی گربه باشد.
  • مناسب گربه‌های پیر و مریض: گربه‌های پیر و مریض توانایی پایینی برای جویدن دارند. به همین دلیل باید با حداقل خوراک، معده آنها را سیر کرد. کنسرو برای این گربه‌ها، بسیار مناسب است.

برندها

در حال حاضر به دلیل گران شدن ارزش دلار و همینطور سخت شدن واردات، کمتر غذاهای کنسرو در پت شاپ‌ها دیده می‌شود. اگرچه هنوز در برخی فروشگاه‌های موجود هستند، قیمت بسیار بالایی دارند. همینطور ممکن است در ماه‌های آینده مقدار باقی مانده در انبارها تمام شده و دیگر نتوانید برندهای خارجی را پیدا کنید. یک سری برند ایرانی این بین، در این خلاء رشده کرده‌اند. آن ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

خارجی

رویال کنین

رویال کنین، شرکتی نیست که نیاز به معرفی داشته باشد. آنها در هر دو بخش غذای خشک سگ و گربه فعال هستند. در زمینه غذای تر نیز فعالیت دارند. البته عمده فعالیت آنها در همان بخش غذاهای خشک است. فعالیت آنها در بخش غذای تر شامل کنسروهای کوچک و سوپ گربه می‌شود. این کارخانه فعالیت خود را از دهه شصت میلادی در جنوب فرانسه آغاز کرده و حالا یکی از نام‌های معتبر در این زمینه است. می‌توان بی حرف و حدیث به محصولات این برند اعتماد کرد. در زمینه غذای تر هم این مسئله صدق می‌کند.

تنوع در غذای تر آنها به مراتب کمتر است. با این حال همچنان برای سنین متفاوت، نژادهای متفاوت گربه و نیازهای متفاوت غذای تر محصولاتی دارند.

هپی کت

آنها نیز شرایطی دقیقا مانند رویال کنین دارند. بیشتر تمرکز آنها روی غذای خشک گربه است. با این حال محصولاتی نیز به عنوان غذای تر دارند. این شامل کنسروهایی کوچک و پوچ (سوپ) می‌شود. هپی کت، شرکتی آلمانی و بسیار باسابقه است. آنها جز بهترین نام‌های غذای گربه هستند. همینطور این گروه، برندی به نام هپی داگ دارد که در زمینه غذای سگ‌های خانگی فعالیت دارد.

لچت

لچت (Lechat) مربوط به کارخانه‌ای ایتالیایی به نام Monge است. این کارخانه بزرگترین تولیدکننده غذای حیوان خانگی در ایتالیا است. این برند در شمال ایتالیا و شهر کونئو در سال 1963 ساخته شده است. در واقع دفاتر اداری این برند نیز در این شهر دایر است و این شامل سیصد نفر کارمند و 120 نفر تیم فروش می‌شود. به جز لچت که به آن اشاره شد، آنها با چند برند دیگر نیز محصول عرضه می‌کنند: Monge, VET Solution, Simba و چند نام دیگر در لیست هستند.

شسیر
سشیر-غذای تر گربه

برند شسیر (Schesir) نیز برندی ایتالیایی است. این برند به بسته بندی جالب توجه خود معروف است. آنها کنسروهای کوچک را در بسته‌های مقوایی قرار می‌دهند. این شرکت از سال 1986 کار خود را آغاز کرده است. آنها ادعا می‌کنند که محصولات آنها 100% طبیعی است و هیچگونه چیز اضافه‌ای در آن وجود ندارد. محصولات آنها به هفتاد کشور جهان صادر می‌شود.

ایرانی

چندین برند ایرانی در یک سال گذشته، قفسه پت شاپ‌ها را اشغال کرده‌اند. نوتری، شایر و چند برند دیگر این بین به چشم می‌خورند. ما در حال بررسی این برندهای متفاوت با دامپزشکان محترم هستیم. حتما وقتی آماده بودیم، مقایسه دقیقی از این محصولات خواهیم داشت.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل