سگ و گربه
گربه-پنجره-آدم

آیا پارک و خیابان برای زندگی گربه مکان مناسبی است؟

مقدمه

پیشتر راجع به سرپرستی گربه صحبت کردیم. اینکه گربه‌ای بی سرپرست یا گربه‌های خیابانی را به خانه خود بیاوریم. این بین سوالی در ذهن بسیاری افراد شکل گرفته است. آنها وقتی جنب و جوش گربه‌ها در پارک‌ها را می‌بینند، به این سوال می‌رسند: آیا محدود کردن گربه به دیوارهای خانه کار درستی است؟ به وجود آمدن این سوال چیز عجیبی نیست. آدم‌ها عاشق آزادی هستند و همیشه با توجه به اخلاقیات خود، سعی می‌کنند همه‌چیز را قضاوت کنند. با این حال، باید به این سوال جواب داد. در ادامه با جواب این سوال در خدمت شما خواهیم بود.

گربه های پارک و خیابان

قبل از توضیحات، باید بگوییم که ما اینجا دو دو قشر گربه کار داریم. گربه‌هایی که تنها در خانه زندگی می‌کنند. همینطور گربه‌هایی که تنها خارج از خانه زندگی می‌کنند. این بین، گربه‌های دیگری نیز البته وجود دارند. گربه‌هایی که در خانه زندگی می‌کنند، ولی این اجازه را دارند که گاهی از آن خارج شوند. یا بیرون خانه زندگی می‌کنند اما برای غذا سراغ خانه‌ای خاص می‌روند. در واقع صاحبان آن خانه، به گربه‌هایی خاص غذا می‌دهند. بررسی وضعیت گربه‌های ساکن موقتی، کمی دشوار است. پس ترجیح می‌دهیم، گربه‌هایی را بررسی کنیم که به طور ثابت در خانه یا خارج از آن زندگی می‌کنند.

گربه-خیابانی
گربه-خیابانی

بیماری ها

زندگی بیرون از خانه، بیماری‌های زیادی را می‌تواند در گربه‌ها سبب شود. در قسمت بیماری های گربه جسته و گریخته به این موضوع پرداختیم.

برای مثال اینکه گربه‌های خیابانی در معرض چند نوع سرطان مختلف هستند. تابش آفتاب دائمی روی آنها، می‌تواند به راحتی باعث ایجاد سرطان سلول‌های سنگفرشی شود. این بیماری بسیار کشنده است و در صورت عدم مراجعه به دامپزشک، می‌تواند در مدتی کوتاه به مرگ منتهی شود. سرطان سینه و غدد پستانی نیز بین گربه‌های خیابانی شایع است.

همینطور آنها از نظر جنسی فعال هستند. این می‌تواند باعث یک سری بیماری‌های مقاربتی کشنده شود. از سوی دیگر به دلیل قضای حاجت و خواب روی خاک یا چمن، انواع بیماری‌های انگلی و قارچی آنها را تهدید می‌کند. خرابی دندان و کوری چشم نیز در گربه‌های خیابانی احتمل بالایی دارند.

کیفیت غذا

شاید از نظر شما، غذای کافی برای گربه‌ها در پارک و خیابان وجود داشته باشد. شاید به نظرتان ته‌مانده غذای انسان از سطل آشغال، نیازهای غذایی گربه را تامین می‌کند. حتی شاید به نظرتان افرادی که به گربه‌های خیابانی سوسیس و تن ماهی می‌دهند، کمک بزرگی به آنها کرده‌اند. با این حال تمام این خیالات اشتباه است.

در بخش غذاهای مناسب گربه برای شما گفتیم که چطور هرکدام از این غذاها برای گربه خطرناک و حتی کشنده هستند. ته مانده غذا، هر نوع غذای انسان، تن ماهی، سوسیس و حتی گوشت خام برای گربه خطرناک هستند. هرکدام از این غذاها قادر به ایجاد بیماری‌های فراوانی در بدن این موجود کوچک هستند.

اگرچه گربه -از سر چاره‌ای نداشتن- این غذاها را می‌خورد، ولی برای بدن او آسیب‌زا هستند. به آدمی فکر کنید که گرسنه است و چاره‌ای جز خوردن غذای کپک زده ندارد. یا انسانی که تنها فست فود می‌خورد. این غذا، او را از مرگ و گرسنگی می‌رهاند. اما مشکلاتی جدی پس از آن ایجاد خواهد کرد. با این تفاوت که انسان شانس رفتن به دکتر و بررسی موضوع را دارد. گربه‌ی خیابانی این شانس را ندارد. بیماری در او پیشروی می‌کند و او را خواهد کشت.

خطرات

گربه‌های پارک و خیابان دائما با خطرات روبرو هستند. می‌توان به این چند خطر اصلی اشاره کرد:

  • ماشین‌ها: گربه‌های بسیاری به دلیل تصادف در ایران و تمام جهان تلف می‌شوند. آنها آنقدر سریع نیستند که بتوانند از دست ماشین‌ها در خیابان فرار کنند.
  • آدم‌ها: آدم‌ها از اصلی‌ترین عوامل قتل یا آسیب رساندن به گربه‌ها هستند. این خود چند نوع متفاوت دارد. بچه‌های آموزش ندیده‌ای که فکر می‌کنند گربه‌ها اسباب بازی یا ابزار تخیله عقده‌های آنها هستند. آدم‌های گرسنه‌ یا سودجویی که گربه‌ها را برای خوردن، می‌کشند. آدم‌هایی که به دلایل متفاوت از گربه‌ها تنفر دارند و آنها را می‌کشند. شهرداری که چند وقت یک بار دست به چنین اقدامات ناراحت‌کننده‌ای می‌زند. این لیست می‌تواند بسیار طولانی‌تر از این باشد.
  • سگ‌ها و گربه‌های دیگر: همیشه جنگ‌هایی در می‌گیرد. جدال برای بقا بسیار پررنگ است. گربه‌های خیابانی تهران به چند صد هزار عدد رسیده‌اند. غذا برای همه آنها وجود ندارد. بسیاری به دلیل زخم‌هایی که از این جنگ‌ها برمی‌دارند، از بین می‌روند.
  • حوادث: بسیاری از گربه‌ها در چهارشنبه سوری یا چیزهایی نظیر این، آسیب می‌بینند. همینطور همیشه این احتمال هست که گربه‌ها از روی پل‌ها پرت شوند. ممکن است در جوی‌ها بیفتند و نتوانند خارج شوند.
  • سرما: احتمال زیادی وجود دارد که گربه‌ها در فصول سرد، بر اسر برودت هوا تلف شوند. این در خصوص گربه‌هایی که موهای کوتاه‌تری دارند، احتمال بیشتری دارد.
گربه-لاستیک ماشین
گربه-لاستیک ماشین

گربه‌های خانگی

وضع گربه‌های خانگی کاملا متفاوت است. آنها، شما را دارند که در بسیاری از زمینه‌ها، مراقبشان باشید. در چند بخش به تفاوت‌های زندگی گربه خانگی خواهیم پرداخت.

بیماری ها

شما، گربه‌های خود را واکسیناسیون می‌کنید. این امر به دو دلیل اصلی، لزومی است. اول اینکه گربه‌ها را از بیماری‌ها برهانید. تا اینطور عمر طولانی‌تر و زندگی با کیفیت‌تری داشته باشند. دوم اینکه به فکر سلامت خود باشید. برخی از بیماری‌های مربوط به گربه‌ها، قابلیت سرایت به انسان را دارد. به همین دلیل نیاز است که واکسن‌ها را مرتب انجام دهید. البته کل هزینه این موضوع آنقدرها هم زیاد نیست. با هزینه‌ای نه چندان زیاد قادر به حل تمام مشکلات سلامت گربه خانگی خود هستید.

دامپزشک-گربه
دامپزشک-گربه

همینطور عقیم‌سازی لطف دیگری است که در حق گربه خود می‌کنید. دامپزشکان دلایل فراوانی می‌آورند که چرا عقیم‌سازی در مورد گربه امری مفید و انسانی است. برای مثال اینکه گربه‌ها، دوره فحل بسیار دردآوری دارند. آنها در این دوره عذاب می‌کشند و ضجه می‌زنند. همینطور فحل شدن دائم، خود باعث یک سری بیماری‌ها می‌شود. واقعا هم نیازی به افزایش تعداد گربه‌ها در ایران وجود ندارد که انتظار بارداری از گربه خود داشته باشید. گربه‌های بی سرپرست همین حالا بسیار بیشتر از توان شهرهای ایرانی هستند.

کیفیت غذا

همانطور که گفته شد، غذای خانگی یا ته‌مانده غذای انسان، به هیچ‌وجه غذای مناسبی برای گربه نیست. گربه‌ها به غذایی نیاز دارند که نیازهای بدنیشان در آن پیش بینی شده باشد. از این رو غذاهای کارخانه‌ای زیادی برای این منظور داریم. این غذاها حاوی تمام ویتامین‌های مفید برای گربه‌ها هستند. همینطور مثلا در مورد غذای خشک، این غذا خود به عنوان مسواک گربه‌ها عمل می‌کند.

خطرات

خطر خاصی عمدتا گربه‌های خانگی را تهدید نمی‌کند. آنها قرار نیست از خانه خارج شوند که ماشین آنها را زیر بگیرد. یا کسی قرار نیست دور از چشم شما، با آنها روبرو شود. که بخواهد بلایی سر آنها بیاورد. قرار نیست با سگ یا گربه دیگری دور از چشم شما روبرو شود که بخواهند بلایی بر سر هم بیاورند. همینطور از آنجا که گربه‌های خانگی عقیم می‌شوند، اینطور آرامتر هم می‌شوند. به این معنی که نمی‌تواند با جست و خیزهایی افراطی، بلایی بر سر خود بیاورند.

نتیجه گیری

در کل عمر گربه‌های خیابانی و اهل پارک کوتاه است. آنها به مراتب کمتر از گربه‌های خانگی عمر می‌کنند. آنها به سنی که باید نمی‌رسند و به احتمال فراوان پیش از ده سالگی از بین می‌روند. همینطور کیفیت زندگی آنها به مراتب پایینتر است. آنها همیشه با خطرات روبرو هستند، استرس فراوانی را تحمل می‌کنند و احتمالا دردهای زیادی را به دلیل سبک زندگی خود از سر می‌گذرانند.

در بخش نژادهای گربه توضیح دادیم که گربه‌های اولیه -اجداد گربه‌های فعلی- توانایی بدنی بالاتری داشتند. آنها در جنگل‌ها زندگی می‌کرد و غذایشان شکار بود. با این حال، گربه‌ها به انسان نزدیک شدند. آنها سبک زندگی قدیمی خود را رها کردند و اهلی آدم‌ها شدند. گربه‌ها برای انسان موش و مار شکار می‌کردند و در عوض آن غذا دریافت می‌کردند. رفته رفته نیاز آنها برای شکار کم شد و در مسیر فرگشت، توان بدنیشان نیز کاهش یافت. آنها دیگر توانایی زندگی به شکل سابق را ندارند و کاملا تغییر کرده‌اند. اصالت تمام گربه‌های خیابانی، از گربه‌های اهلی است. اگرچه آنها با ته‌مانده غذا زنده می‌مانند اما این زندگی، چیزی بسیار بی‌کیفیت است.

پس، می‌توان به این نتیجه رسید که محیط امن خانه، همان جایی است که گربه‌ها باید زندگی کنند.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.