سگ و گربه
سگ

غذای سگ؛ غذای خشک، کنسروی و خانگی مناسب برای سگ ها

مقدمه

هر موجودی برای بقا و داشتن زندگی راحت، به غذای باکیفیت نیاز دارد. سگ نیز شرایط مشابهی دارد. کیفیت غذای سگ، در طول عمر او اثر خواهد گذاشت. غذای سگ باید سرشار از مواد مغذی باشد و بتواند نیازهای او را مرتفع سازد. این غذا در دوره‌های متفاوت تفاوت‌هایی دارد. غذای سگ بالغ با توله سگ یکی نیست. همینطور سگ عقیم شده و سگ باردار نیازهای کاملا متفاوتی از یکدیگر دارند. هرچیزی مربوط به غذای سگ را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

غذای سگ

غذای سگ نیز مانند غذای گربه باید دارای ویژگی‌های متعددی باشد تا برای آنها مفید واقع شود. سگ‌ها معده حساسی دارند. در واقع همانطور که به سایر جنبه‌های زندگی جانور توجه به خرج می‌دهید، باید توجهی ویژه به چیزی که می‌خورد نشان دهید. چیزهایی هست که باید در غذای سگ باشد و چیزهایی دیگر که برای سگ خطرناک و گاهی حتی کشنده است. در ادامه با این موارد آشنا خواهید شد.

غذاهای خطرناک

یک سری غذا وجود دارد که دادن آنها به سگ بسیار خطرناک است. معیار تغذیه سگ، چیزهایی که او می‌خورد یا نمی‌خورد نیست. به این معنی که گاه سگ چیزهایی را می‌خورد که برایش ابدا خوب نیستند. ما باید حواسمان باشد که چنین چیزهایی وارد معده او نشود. این موارد برای سگ خطرناک هستند:

  • آووکادو: برای انسان فواید بسیار زیادی دارند. با این حال ماده‌ای به نام پرسین در این میوه وجود دارد. این ماده با انسان کاری ندارد. با این حال در سگ و گربه، این ماده بسیار خطرناک است. برای سگ، این ماده یک سم تمام عیار است. این ماده در برگ، دانه، پوست و میوه آووکادو وجود دارد.
  • الکل: هرگونه نوشیدنی الکلی برای سگ‌ها بسیار خطرناک است. این ماده اثری به مراتب بدتر از انسان، روی سگ‌ها می‌گذارد.
  • سیر و پیاز: بدن سگ قادر به هضم سیر و پیاز نیست. این شامل هرنوع از آنها می‌شود. پودر شده، خام، پخته، سرخ شده یا هر نوع دیگر. آسیبی جدی توسط سیر و پیاز به سگ زده می‌شود. در درازمدت می‌توانند باعث کم خونی، تنگی نفس و بی اشتهایی شوند.
  • شکلات، آبنبات، چای، قهوه و هر نوشیدنی کافئین دار: هرکدام از اینها قادر به کشتن سگ هستند. هیچ پادزهری برای از بین بردن اثر کافئین در بدن سگ وجود ندارد. مسمویتی شدید به وجود می‌آید که به راحتی کشنده است. این شامل نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز می‌شود. به دلایلی مشابه حتی خمیر دندان برای سگ‌ها بسیار خطرناک است. این بین بدترین اثر را شکلات تلخ دارد. خوردن و حتی لیسیدن این شکلات می‌تواند کشنده باشد.
  • انگور و کشمش: می‌توانند باعث از کار افتادن کلیه سگ شوند.
  • شیر و محصولات لبنی: مناسب سگ‌ها نیستند. باعث اسهال و مشکلات گوارشی خواهند شد.
  • استخوان، چربی زائد، تخم مرغ خام، ماهی خام، گوشت خام و سیب زمینی خام: اینجا تصورات زیادی به هم خواهد خورد. کلیشه راجع به سگ‌ها این است که عاشق استخوان و گوشت خام هستند. با این حال این موارد برای آنها گاها باعث سرطان، انسداد و پارگی در ارگان‌های بدن شود می‌شود. در صورت خوردن گوشت، ماهی و تخم مرغ خام نیز باکتری‌ها و انگل‌ها بلای جان سگ خواهند شد.
  • خرمالو، هلو، آلو: هسته این میوه‌ها می‌تواند باعث دهان سگ شده و باعث مشکلاتی جدی شود.
  • نمک و ادویه‌ها: می‌توانند باعث مسمومیت شدید سگ شوند.
  • داروهای انسان
  • بلال و ذرت
  • سیگار و تنباکو
  • غذای گربه
سگ-استخوان
سگ-استخوان

نیازهای غذایی

غذای سگ باید شامل موارد زیر باشد:

  • پروتئین
  • چربی
  • فیبر
  • خاکستر/ مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، منیزیوم، پتاسیم، آهن، مس و …
  • انواع ویتامین ‌ها (ویتامین A ،B ،C ،D و E)

نژاد سگ و جثه آن در اینکه چه چیزی برایش مناسب است، تاثیر دارد. در نژادهای مختلف گربه عمدتا تفاوت سایز چشمگیر نبود. اما در سگ ها این موضوع کاملا چشمگیر است. مثلا تفاوت اندازه سگ ژرمن با پامرانین کاملا چشمگیر است. از این منظر، غذای سگ‌ها به سه دسته تقسیم می‌شود.

  • سگ کوچک: نژادهایی مانند پامرانین، شیتزو تریر، شیوهواهوا و غیره. در رژیم غذایی آنها باید ویتامین، مواد معدنی، غلات و سبزیجات به تنوع موجود باشند. در واقع نیازی نیست که بخش اصلی غذای این نژادها گوشت و پروتئین باشد.
  • سگ متوسط: باید شامل ویتامین، اسیدهای چرب، پروتئین‌ها و مواد معدنی باشد. این سگ‌ها به نسبت سگ‌های کوچک معده بزرگتری دارند. برای همین باید انرژی بیشتری دریافت نمایند.
  • سگ بزرگ یا نگهبان: راجع به نژادهایی مانند ژرمن، گلدن رترییور و دوبرمن صحبت می‌کنیم. این نژادها فعالیت بالایی دارند. به همین دلیل نیاز بیشتری به پروتئین نیز دارند. پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، ویتامین و موادمعدنی باید حتما در رژیم آنها به وفور وجود داشته باشد.

غذای خانگی

می‌توان به سگ‌ها غذای خانگی داد. با این حال این غذا باید بر اساس نیازهای سگ شما آماده شده باشد. بهتر است، در این زمینه با دامپزشک مشورت کنید. او توضیحات بیشتری در این زمینه به شما خواهد داد.

نیاز است که موادغذایی مختلف با توجه به نیازهای بدن سگ بالانس شده باشد. ممکن است غذایی که به او می‌دهید، تمام نیازهایش را تامین نکند. مثلا پروتئین کافی به سگ نرسد و در درازمدت آسیبزا شود.

به همین دلیل نیاز است که موادغذایی متفاوت با بالانس در بشقاب غذای حیوان قرار گیرد. این بنا بر سن، وزن، میزان فعالیت، نژاد یا بیماری‌های احتمالی سگ درنظر گرفته خواهد شد.

به عنوان مثال ممکن است دامپزشک به شما بگوید با این مواد غذایی برای سگ، غذا درست کنید: گوشت قرمز، سویا، سنگدان مرغ، آردسفید، گندم، هویج، اسفناج، جعفری، کاهو و چند چیز دیگر. مثلا به شما می‌گوید چه مقدار از هرکدام از آنها باید استفاده کنید. البته لازم است این مواد را باید بپزید تا برای سگ مناسب باشد.

غذاهای کارخانه‌ای

این نوع غذا به چند دسته تقسیم می‌شود. غذای خشک و تر یا کنسروی و پوچ موجود است. غذای تر به صورت کنسرو و ارائه می‌شود. اینطور غذا دادن به سگ مرسوم‌تر است. دلیل این است که دادن غذای خانگی به سگ پیچیدگی‌های زیادی دارد. باید دقت بسیاری بکنید که بالانس مواد غذایی به هم نریزد. همینطور ممکن است در آماده کردن غذا به یک شیوه برای سگ خود خبره شوید. بعد سن سگ بالا خواهد رفت، ممکن است وزنش تغییر کند یا بیماری‌های پیش بیاید. در آن هنگام دیگر آن نوع غذای خانگی برایش مناسب نخواهد بود.

غذای کارخانه‌ای با بررسی نیازهای سگ تولید شده است. همینطور شامل ویتامین‌ها و موادی می‌شود که می‌تواند بیمه‌ای بر سلامت سگ شما باشد. هرکدام از این غذاها خصوصیات و نکات ضعف و قوتی دارند که به آنها اشاره خواهد شد.

یک نکته مهم این است: بهتر است برنامه غذایی سگ ترکیبی از غذای خشک و تر باشد. با این حال باید بخش بیشتری از آن را غذای خشک در بر بگیرد.

غذای کنسروی

سگ‌ها عاشق غذا به این صورت هستند. سریعتر آن را تمام می‌کنند و برای خوردن آن لحظه‌شماری می‌نمایند. اما چند موضوع این بین مطرح است:

  • این نوع غذا گرانتر است
  • باعث مشکلات دهان و دندان می‌شود
  • زمان مصرف کوتاهی دارد. باید در مدت زمان کوتاهی بعد از باز شدن قوطی مصرف شود.

غذای خشک

غذای خشک، آسیب‌های غذای کنسروی را ندارد. البته سگ‌ها کمتر برای خوردن آن علاقه نشان می‌دهند. اما وقتی ببینند این غذای غالب آنهاست، چاره‌ای جز خوردن آن ندارند. فواید غذای خشک در چند دسته است:

  • تمیزتر است. می‌تواند ساعت‌ها در معرض هوا باشد و خراب نشود. یا بوی آن تمام خانه را نگیرد.
  • جویدن غذای خشک به سلامت دندان کمک می‌کند. این غذا کار مسواک را برای سگ انجام می‌دهد.
  • مواد مغذی بیشتری در آن وجود دارد.
  • از نظر قیمت بسیار اقتصادی‌تر است.
غذا خشک سگ
غذا خشک سگ

گروه‌های خاص

سگ حامله

دوره حاملگی سگ چیزی نزدیک به دو ماه طول می‌کشد. سگ مادر در این زمان به یک رژیم بسیارمقوی نیاز دارد. با این حال نیازها براساس اندازه و نژاد حیوان متفاوت است. اینکه در این هنگام سگ شما چه باید بخورد، چیزی نیست که آن را در اینترنت سرچ کنید. سگ شما در مقطع بسیار حساسی قرار دارد. ممکن است با اشتباه، جان او یا توله‌هایش را به خطر بیندازید.

با این حال چیزی که باید در این خصوص بدانید این است که غذای حیوان باید شامل درصد زیادی پروتئین و چربی باشد. همینطور کربوهیدرات و فیبر باید زیاد باشند. همینطور می‌توان غذای مخصوص توله سگ به سگ مادر داد. این غذا شامل پروتئین، چربی و کالری می‌شود. آب نیز این بین نقش بسیار مهمی دارد. سگ مادر نباید تشنه باشد.

سگ شیرده

سگ‌های ماده گاهی حتی قادر هستند 12 توله به دنیا بیاورند. آنها برای شیر دادن به توله‌ها نیازمند انرژی لازم هستند. طی چهار هفته اول، غذای سگ باید پرانرژی و مقوی باشه. همچنان نیز باید غذای مخصوص توله سگ دریافت کند. برندهایی در بازار هستند که غذای خشک و تر مخصوص سگ مادر دارند.

توله سگ

سگ مادر تا هشت هفتگی به توله‌ها شیر می‌دهد. این شیر خود بهترین منبع تغذیه است. با این حال از حدود یک ماهگی، توله سگ‌ها می‌توانند غذاهای دیگر نیز بخورند.

اگر توله سگ شما همراه مادر نیست، باید به او شیر نیز بدهید. شیرخشک مخصوص سگ در پت شاپ‌ها به فروش می‌رسد. باید این شیر را به کمک شیشه شیر به توله سگ بدهید. نیاز به شیر همانطور که گفته شد تا دو ماهگی است. پس نیازی نیست پس از دو ماهگی به آنها شیرخشک بدهید. فراموش نکنید که نباید هنگام شیر دادن به توله با شیشه شیر، او را به پشت برگردانید. در خصوص میزان شیر باید با دامپزشک مشورت کنید. یک مسئله مهم که دامپزشک برای شما توضیح می‌دهد این است که توله سگ به وعده‌های بیشتری غذا نسبت به سگ بالغ نیاز دارد.

شیشه شیر-توله سگ
شیشه شیر-توله سگ

غذای مخصوص توله سگ به صورت خشک و تر نیز وجود دارد. از یک ماهگی این غذا به برنامه غذایی او اضافه می‌شود. از دو ماهگی تا یک سالگی نیز این تنها چیزی است که او خواهد خورد.

سگ عقیم شده

به دلیل متفاوت عمل عقیم‌سازی سگ‌ها انجام می‌شود. پس از عقیم‌سازی انرژی سگ برای تحرک تاحدودی کم می‌شود. به همین دلیل سگ مستعد چاقی خواهد بود. چاقی باعث بیماری‌های فراوانی در او خواهد شد. به همین دلیل باید مراقب کالری دریافتی و طبیعتا وزن سگ باشیم. غذاهای خشک و کنسروی مخصوص با عنوان مناسب برای سگ‌های عقیم شده در بازار وجود دارد. نیازهای تغذیه‌ای سگ تامین می‌شود اما کالری ناخواسته وارد بدن او نخواهد شد.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.