غذای گربه؛ غذای خشک، کنسروی و خانگی مناسب برای گربه ها

مقدمه

انسان‌ها برای بقا و داشتن کیفیت زندگی به تغذیه سالم نیاز دارند. همین مسئله در مورد گربه ها هم وجود دارد. تغذیه مناسب موجب می‌شود که ارگان‌های بدن گربه بهتر عمل کنند. نتیجه این موضوع عمر طولانی‌تر گربه خواهد بود. همینطور داشتن رژیم غذایی نامناسب ممکن است باعث بیماری یا مرگ گربه شود. چیزهایی باید در این خصوص بدانید. این که آیا غذای خانگی برای گربه مناسب است؟ لازم است حتما غذای خارجی برای گربه تهیه کرد؟ غذای گربه در کودکی، دوران بارداری یا بیماری باید متفاوت باشد؟ با ما همراه باشید.

غذای گربه

گربه‌ها گوشتخوار هستند. به همین دلیل بخش اصلی رژیم غذایی آنها به گوشت مربوط می‌شود. با این حال جا برای سبزیجات، حبوبات و غلات نیز وجود دارد. گربه‌ها نمی‌توانند گیاهخوار باشند. اگر آنها را عادت دهید که تنها گیاه بخورند، رژیمی خطرناک برای سلامتی آنها را تحمیل کرده‌اید. رژیم آنها باید شامل این موارد باشد:

  • آب
  • پروتئین: مثلا گوشت قرمز، مرغ و ماهی
  • تائورین: اسید آمینه است. در گوشت و مرغ، غذاهای دریایی، محصولات لبنی و شیر یا شیر مادر فراهم است. همینطور به طور مکمل نیز موجود است.
  • ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم و اسیدهای چرب
غذا خوردن-بچه گربه

کربوهیدرات جایی در برنامه غذایی گربه‌ها ندارند. با این حال آنها گاهی از سیب زمینی، گندم و برنج استقبال می‌کنند. اگر مقدار این غذاها زیاد نباشد، مشکلی ندارد.

غذاهای خطرناک برای گربه

همانطور که احتمالا می‌دانید، برخی غذاها برای گربه‌ها خطرناک است. دادن این غذاها به گربه عملی غلط است:

  • شیر لاکتوزدار: برخلاف تفکر عامه مردم، خوردن شیر معمولی برای گربه خطرناک است. شیر به خصوص اگر چرب باشد، برای گربه باعث اسهال می‌شود. در صورت عادت گربه به خوردن این شیر، این می‌تواند باعث مشکلاتی جدی شود. مشکل اصلی این است که عمدتا گربه‌ها با لاکتوز (قند موجود در شیر) ناسازگاری دارند. البته شیرهای بدون لاکتوز نیز در بازار موجود است. این شیرها مشکلی برای گربه ندارند.
  • پیاز، پیازچه و سیر: خام، سرخ شده یا هرنوع دیگر تفاوتی ندارد.
  • تخم مرغ خام، گوشت و ماهی خام، جگر مرغ یا هر حیوانی، چربیِ گوشت و استخوان: همه این موارد برای گربه خطرناک هستند. دادن جگر مرغ به گربه خیلی معمول است. اما این ماده غذایی بیش از نیاز گربه ویتامین A دارد. مصرف زیاد آن می‌تواند باعث پوکی استخوان شود.
گربه-ماهی خام
  • تن ماهی: اینکه گاهی به گربه تن ماهی بدهید، بد نیست. این می‌تواند به عنوان غذای تشویقی به حساب بیاید. اما عادت به این غذا بسیار برای گربه خطرناک است. سوء تغذیه یا مسمومیت جیوه‌ای مشکلات احتمالی خوردن تن ماهی مکرر در گربه‌ها است.
  • شکلات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار: احتمالا شنیده باشید که شکلات می‌تواند سگ ها را بکشد. در خصوص گربه هم شکلات بسیار خطرناک است. کافئین نیز برای گربه کشنده است. فراموش نکنید که کافئین در نوشابه، نوشابه‌های انرژی زا و برخی قرص‌های مسکن نیز وجود دارد. همه اینها برای گربه خطرناک هستند.
  • آدامس و آبنبات: شکر جایی در غذای گربه ندارد. نوعی شیرین کننده به نام زایلیتول نیز در بازار وجود دارد. این شیرین کننده مثلا در آبنبات و آدامس وجود دارد. این ماده برای گربه سمی است.
  • غذاهای شور: نمک زیاد برای گربه بسیار خطرناک است. این نمک می‌تواند در کلیه رسوب کند و باعث مشکلاتی جدی شود. سوسیس و غذاهای فست فودی به همین دلیل برای گربه خطرناک هستند. لیمو و سرکه نیز در همین دسته جا می‌گیرند.
  • غذای سگ: این غذا براساس نیازهای سگ تولید شده است و برای گربه مضر است. البته یکی دو مرتبه ضرر ندارد اما پس از مدتی باعث سوء تغذیه گربه می‌شود.
  • غذای تشویقی زیاد: باعث چاقی و مشکلاتی دیگر در گربه‌ها می‌شود.
  • الکل و مخمر
  • انگور، کشمش و آووکادو: مثلا در مورد آووکادو چربی زیاد در آن برای گربه مضر است.
  • ادویه ها و روغن

غذای مناسب برای گربه

بهتر است در این زمینه با دامپزشک مشورت کنید. غذای گربه با توجه به سن، شرایط، وزن و بودجه مالی صاحبش تامین می‌شود. سوالی این بین برای بسیاری وجود دارد. آیا غذای انسان برای گربه مناسب است؟ به دلایلی بسیار، حتی غذای ما اگر گوشت فراوان در آن باشد، برای گربه خطرناک است. مثلا آبگوشت را در نظر بگیرید. این غذا برای گربه بسیار خطرناک است. روغن، ادویه و نمک؛ همگی برای گربه مضر هستند.

ممکن است سعی کنید غذایی با چیزهایی که برای گربه مناسب هستند در خانه درست کنید. با این حال همچنان این غذا برای گربه نامناسب باشد. باید بالانس مواد غذایی را موردتوجه داشته باشید تا غذا برای گربه مناسب باشد. باید به نسبتی دقیق در این غذا پروتئین، فیبر و سایر مواد غذایی باشد. در مجموع، این کار سخت و خارج از حوصله انسان است.

گربه-ماکارونی

فراموش نکنید که غذای نامناسب برای گربه، در کوتاه مدت اثری نشان نمی‌دهد. گربه ممکن است غذایی را بخورد که برایش مضر است. وقتی نتایج این کار مشخص می‌شود که کار از کار گذشته است.

غذای خشک

غذای خشک، غذایی است که کارخانه‌های تولید غذای گربه آن را تهیه می‌کنند. این غذا در مقابل غذاهای تر مانند کنسرو یا سوپ قرار می‌گیرد. بسته‌بندی غذاخشک چیزی شبیه به بسته چیپس (از کوچک و 200 گرمی تا چند ده کیلویی) است و محتویات بسته‌های غذا خشک مانند بیسکوییت کوچک به نظر می‌رسد. رنگ غذا خشک عمدتا قهوه‌ای یا چیزی شبیه به آن است. این غذا پخته و خشک شده تا بتواند برای مدتی طولانی نگه‌داری شود.

غذا خشک-گربه

غذا خشک گربه، برندها و انواع بسیار گوناگونی دارد. برای گربه‌ها در شرایط خاص، غذای متناسبی توصیه می‌شود. مثلا برای گربه‌ای که باید کاهش وزن داشته باشد، غذا خشک رژیمی توصیه می‌شود. یا غذا خشک مخصوص کیتن (بچه گربه) موجود است.

در کل غذا خشک فواید زیادی دارد.

  • به نسبت ارزان است و ماندگاری بالایی دارد.
  • به سلامت دهان و دندان گربه کمک می‌کند.
  • جویدن غذا خشک نقش مسواک را برای گربه ایفا می‌کند.
  • بوی بد مدفوع گربه را کم می‌کند.
  • دارای انواع مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز گربه هستند

غذاهای خشک معایبی نیز دارند:

  • برای اینکه گربه سیر شود، مقدار زیادی کربوهیدرات در آن وجود دارد. این ممکن است باعث چاقی گربه شود.
  • برای گربه‌های مریض یا پیر مناسب نیستند.
  • گربه به مقدار زیادی آب پس از خوردن غذا خشک نیاز دارد. در غیر این صورت به مشکلات کلیوی دچار خواهد شد.
انواع غذا خشک
بچه گربه

در پت‌شاپ‌ها همیشه یک سری غذا خشک با عکس بچه گربه وجود دارد. احتمالا به طور بزرگ روی این بسته‌ها واژه‌ی Kitten را دیده باشید. غذای بچه گربه تفاوت‌هایی با غذا خشک معمولی دارد. این تفاوت‌ها از نیازهای متفاوت گربه کوچک و بالغ نشات می‌گیرد.

بچه گربه اگه در کنار مادر خود باشد، تا مدتی تنها از شیر مادر تغذیه می‌کند. این شیر برای بچه‌گربه برطرف‌کننده تمامی نیازهاست. این قاعده تا وقتی گربه 3 هفته سن دارد صدق می‌کند. حتی اگر گربه نوزادی را پیدا کردید که مادر ندارد و قصد نگه‌داری از آن را دارید، بهتر است تنها به او شیر خشک مخصوص بچه بدهید. شیوه غذا دادن به گربه‌ی نوزاد، تنها با شیشه شیر است. شیر دادن با سرنگ عملی بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث مرگ شود.

بچه گربه-شیشه شیر

از وقتی گربه به سه هفتگی رسید، می‌تواند غذا خشک و پوچ مخصوص بچه‌گربه مصرف کند. البته غذاهای کیتن نیز خود به دسته‌های کمتر از دو ماه و بیشتر از دو ماه تبدیل می‌شوند. پس باید در این زمینه دقت کنید. وقتی که گربه از دو ماهگی رد شد، می‌توانید به او غذای کیتن دو ماه به بالا را بدهید. این مقطع تا یک سالگی ادامه دارد.

گربه حامله یا شیرده

در این دوره، در واقع گربه باید به اندازه نیاز دو گربه انرژی داشته باشد. اگر غذای گربه حامله مناسب نباشد، ممکن است زایمان بسیار خطرناک باشد. ممکن است گربه با وزن کم و ضعیف به دنیا بیاید یا زنده نماند. همینطور مادر تا دو ماهگی به بچه یا بچه‌های خود شیر می‌دهد. همین باعث می‌شود که در این دوره نیازهای متفاوتی داشته باشد.

در این دو دوره متفاوت، مادر تقریبا نیازهای یکسانی دارد. به غذاهای آبدار بیشتری نیاز دارد. به پروتئین فراوان نیاز دارد. غذا باید در دفعات زیاد، با حجم کم داده شود تا به خوبی هضم شود. همینطور کلسیم و فسفر در این دوره یک نیاز جدی است.

در دوره شیردهی یک تفاوت اصلی وجود دارد. اینکه خوب است در این دوره به گربه مادر، غذای مخصوص بچه گربه داده شود. همینطور مادر در این دوره به آب زیادی نیاز دارد. غذا خشک‌های گوناگونی برای چنین گربه‌هایی در دسترس است. در آن غذاها، بیشتر این نیازها موردتوجه قرار گرفته است. با این حال باز هم نیاز به آب فراوان در کنار این غذاها وجود دارد.

گربه مریض یا چاق

احتمال بیماری در گربه‌ها همیشه وجود دارد. هر بیماری نشانه‌های خود را دارد. گربه‌ی بیمار اشتهای کمی دارد. به همین دلیل احتیاج است که این گربه، غذایی بخورد که هضم راحتی دارد و از سمت دیگر مقوی نیز باشد. در این خصوص می‌توان با دامپزشک مشورت کرد. غذاهای کنسروی در این دوره توصیه می‌شوند.

گربه-چاق

از سمت دیگر چاقی نیز منجر به مشکلات جسمی متعددی می‌شود. در چنین شرایطی عمدتا دامپزشک‌ها از صاحب گربه می‌خواهند به او غذای رژیمی بدهد. غذاهای خشک رژیمی زیادی در بازار موجود است. می‌توان با توجه به نیازهای گربه، یکی از آنها را انتخاب کرد. این غذاها حاوی مقدار کمی چربی و مقدار زیادی پروتئین هستند. در واقع سبک و سیرکننده هستند و اینطور نیاز گربه به غذا را کم می‌کنند.

وقتی گربه را عقیم می‌کنید نیز نیاز به همین نوع غذا وجود دارد. گربه‌های عقیم فعالیت کمتری دارند. به همین دلیل مستعد چاقی هستند. بعد از عقیم کردن، دامپزشکان توصیه می‌کنند که از غذا خشکِ رژیمی/عقیم شده استفاده شود.

نگه‌داری از گربه پرشین کار سختی است. با گربه‌ای تنبل و بدغذا طرف هستیم که مشکلات جسمی فراوانی دارد. مسئله عدم تحرک این نژاد نیز مشکلی جدی است. به همین دلیل گربه پرشین ممکن است دچار اضافه وزن شود. این می‌تواند باعث بیماری‌های فراوانی شود. به این گربه‌ها نیز غذا خشک رژیمی داده می‌شود.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل