رفتارهای سگ؛ تحلیل صداها، حرکات و احساسات سگ ها

مقدمه

سگ ها به عنوان بهترین دوست‌های انسان، عاشق گرفتن ارتباط با صاحب خود هستند. البته مانند هر دو حیوان متفاوت، مشکل زبان این بین وجود دارد. به همین دلیل آنها نیز مانند گربه و زبان بدن گربه، شیوه خاص خود را در انتقال مفاهیم دارند. نژادهای متفاوت سگ، در این زمینه تفاوت زیادی با هم ندارند. البته دانستن معنی رفتارهای سگ فقط در مورد اینکه چه از ما می‌خواهد نیست. گاهی با این رفتارها پی به مشکلات احتمالی سگ می‌برید. دانستن این موارد، می‌تواند چیزهایی بیشتر راجع به شخصیت و وضعیت سگ‌ها به ما بگوید. این رفتارها می‌توانند شامل لیس زدن چیزی خاص یا چرخیدن دور چیزی نیز باشند. در ادامه با معنی رفتارهای سگ‌ها آشنا خواهیم شد.

معنی رفتارهای سگ

گاز گرفتن

توله سگ‌ها عاشق گاز گرفتن والدین خود هستند. ممکن است آنها، شما را هم گاز بگیرند. البته این گازها معمولا آنقدرها محکم نیست و حتی احساس شیرینی دارد. با این حال باید این مسئله را حل کرد. سگ‌های جوان عمدتا با دهان خود ارتباط برقرار می‌کنند. این بین ممکن است شما را حین بازی گاز بگیرند. این رفتاری است که باید از آن جلوگیری کنید. چون ممکن است در درازمدت به مشکلی مهم تبدیل شود.

توله سگ-گاز گرفتن

سگ‌ها در زمان‌های متفاوتی ممکن است گاز بگیرند. زمان اضطراب، ترس یا به قصد حمله از این مواقع هستند. باید متوجه شوید چه چیزی باعث می‌شود سگ شما برای گاز گرفتن ترغیب شود. آیا این مربوط به حالات درونی سگ است یا از جایی دیگر نشات می‌گیرد. بخصوص وقتی سگ شما نزدیک به فردی دیگر است، ممکن است این موضوع باعث نگرانی شما شود. اینکه نکند سگ شما این فرد را گاز بگیرد. شما در آن شرایط از واکنش این فرد مطمئن نخواهید بود. می‌توان در این زمینه با دامپزشک خود مشورت کرد. دامپزشک‌ها در این مواقع راهکاریی دارند.

پریدن روی سگ های دیگر

وقتی سگ شما، سگی دیگر را می‌بیند، روی او می‌پرد. این موضوع همیشه مربوط به امور جنسی نیست. حتی مفهوم تسلط پیدا کردن بر سگ دیگر نیز نیست. پریدن سگ‌ها، در واقع تفریح آنها است. ممکن است سگ روی شما هم بپرد که در واقع دارد می‌گوید بیا بازی کنیم. تنها در شرایطی باید دخالت کنید که سگی که زیر مانده بسیار کوچکتر از سگ شما باشد. در غیر این صورت، این یک رفتار طبیعی، در واقع یک نوع بازی است.

چرخیدن

گاهی سگ‌ها دور خود، دایره‌وار می‌چرخند. این ممکن است مشکلی جدی را نشان دهد. ممکن است مشکل مربوط به سلامتی سگ باشد. البته این رفتار ممکن است از نظر شما بامزه بیاید. اما چند مشکل جسمی و بیماری هستند که ممکن است دلیل این چرخیدن‌های سگ باشند. نشانه‌ی عفونت گوش، سندرم وستیبولار یا برخی تومورهای مغزی همین رفتار است. بهتر است اگر این رفتار توسط سگ تکرار شد، حتما او را به نزد دامپزشک ببرید.

کندن زمین

کندن زمین توسط سگ‌ها دلایل متفاوتی دارد. چیزهایی نظیر تعقیب حیوانات، ایجاد نقطه خنک برای دراز کشیدن یا قایم کردن چیزی که برایش مهم است. با این حال دیده شده که سگ‌های آپارتمانی نیز تلاش کنند جایی را بکنند. این می‌تواند شامل پتو یا کاناپه باشد. این حرکت عمدتا شب‌ها به هنگام خواب رخ می‌دهد و عادی است. با این حال ممکن است این رفتار از نظر شما افراطی و آزاردهنده باشد. در این زمان راهکارهایی برای تعدیل این عادت وجود دارد. در خصوص این راهکارها، می‌توانید از دامپزشک خود سوال کنید.

سگ-کندن زمین

لیس زدن

لیس زدن یک رفتار شایع برای سگ‌ها است. آنها عادت به لیسیدن صاحب خود یا دوستان و نزدیکان او دارند. در واقع، لیس زدن چیزی شبیه بوسیدن برای سگ‌ها است. آنها به این شکل احساسات خود را به ما منتقل می‌کند. گاهی نیز هدف سگ از این کار، جلب توجه است. البته ممکن است برخی افراد این موضوع را دوست نداشته باشند. با دنبال کردن مسئله تربیت سگ، می‌توانید این عادت را از سر او بیندازید.

بو کردن مقعد

سگ‌ها عادت دارند مقعد هم را بو کنند. آنها سیستم بویایی قدرتمندی دارند. باید بدانید که سیستم بویایی سگ چند هزار برابر انسان قدرتمند است. سگ‌ها از همین طریق دنیای اطراف خود را می‌شناسند. بیشترین تمرکز بو در سگ‌ها در قسمت مقعد و آلت تناسلی آنها است. سگ‌ها با بو کردن این بخش، متوجه جنسیت، خلق و خو، رژیم غذایی و چیزهای دیگر سگ‌های دیگر خواهد شد.

چرخیدن قبل از خوابیدن

در بسیاری مواقع، سگ‌ها عادت دارند پیش از خواب یک دور بچرخند. این رفتار، ربط به نیاکان او دارد. اجدا سگ‌ها، گرگ یا سگ‌های وحشی بودند. آنها به خاطر زندگی در فضای بدون امنیتِ جنگل، باید قبل از خواب وضعیت را بررسی می‌کردند. مثلا می‌چرخیدند تا همه‌طرف را ببینند، یا حشرات و مارها را فراری بدهند. همینطور با همین چرخش، علف‌ها لگدمال می‌شدند و بقیه می‌فهمیدند که این جای خواب، متعلق به سگی دیگر است. این خلق و خو، در ذهن سگ‌های کنونی نیز باقی مانده است. حتی با وجود اینکه فضای زندگی آنها کاملا عوض شده است.

مدفوع خواری

به دلایلی گوناگون، ممکن است سگ‌ها مدفوع خواری کنند. البته این رفتار از نظر ما بسیار زشت و کریه است. با این حال گاهی در سگ‌ها معمول و بدون مشکل است. مثلا دیده می‌شود که سگ مادر، مدفوع فرزند خود را می‌خورد. یا توله سعی می‌کند از او تقلید کند.  گاهی دلیل این رفتار ترسیدن است. سگی که از دفع به دلایلی ترسیده، ممکن است مدفوع خود را بخورد. گاهی نیز شاید تنها احساس کنجکاوی دلیل این کار باشد. مثلا سگ متوجه بوی خاص مدفوع خود شده و می‌خواهد طعم آن را نیز بداند.

گاهی هم این رفتار به دلیل گرسنگی و سوءتغذیه است. ممکن است غذای سگ شما، چیزی نباشد که او بپسندد. باید در این زمان غذای سگ را به برندی بهتر تغییر دهید. همینطور اگر این رفتار بارها انجام شد و سگ دچار کاهش وزن شد، حتما باید به دامپزشک اطلاع داد.

فشار دادن سر

گاهی ممکن است مشاهده کنید سگ سر خود را به دیوار یا چیزی دیگر فشار می‌دهد. این رفتار خبر از مشکلی بزرگ می‌دهد. این می‌تواند نشانی از بیماری سگ شما باشد. باید به سرعت عمل کرده و او را به دامپزشک نشان دهید. این رفتار ممکن است نشان از مسمومیت یا بیماری‌های مربوط به مغز باشد.

سریع نفس کشیدن

سگ عادت دارد که دمای بدن خود را از طریق دهان کاهش دهد. اگر سگی تند نفس بکشد (له‌له بزند) عمدتا گرمش شده است. البته باید نسبت به این رفتار دقیق شد. ممکن است همزمان با این رفتار، متوجه اثر درد در صورت سگ باشید. بهتر است اول مطمئن شوید که دمای محیط پایین می‌آید. آب کافی به او بنوشانید یا کولر را روشن کنید. اگر دیدید باز هم این نفس نفس زدن ادامه یافت، ممکن است مشکلی در بدن او به وجود آمده باشد. بهتر است در این زمان به دامپزشک اطلاع دهید تا او را معاینه کند.

خمیازه کشیدن

البته خمیازه کشیدن اگر قبل از خواب باشد، به معنی خواب‌آلودگی است. اما ممکن است نشان از چیزهایی دیگر باشد. خمیازه ممکن است نشانه ترس یا استرس باشد. اگر سگ شما در مواجهه با فردی جدید خمیازه می‌کشد، نباید سریع سعی کنید این فرد را به وی معرفی کنید. شاید سگ با این فرد احساس راحتی نمی‌کند. شاید از او ترسیده باشد.

نفس بدبو

معمولا نفس سگ چیزی خوشبو نیست. با این حال گاهی غلظت این بوی بد زیاد می‌شود. اگر تغییر بسیار زیاد باشد، باید به دامپزشک مراجعه کنید. ممکن است مشکل از دهان او باشد. همینطور ممکن است در روده، کبد یا کلیه‌ها مشکلی به وجود آمده باشد. اگر بوی دهان سگ به ادرار نزدیک باشد، ممکن است مشکل کلیوی داشته باشد. اگر بوی شیرینی از دهان او می‌آید، ممکن است دیابت داشته باشد.

نشستن سگ میان پای شما

گاهی این نوع نشستن به معنی نوعی احساس مالکیت استنباط می‌شود. با این حال این برداشت غلط است. این رفتار نشان‌دهنده اضطراب و عصبانیت است. وقتی سگ بیش از اندازه به شما نزدیک می‌شود، قصد نشان دادن تعلق را ندارد. برعکس در تلاش برای این است که امنیت بیشتری احساس کند. به دلایلی ممکن است این سگ در خانه شما احساس عدم امنیت کند. گاهی همین مشکل به صورت نشستن سگ روی پنجه دیده می‌شود. مثلا متوجه می‌شوید سگ شما در عمده روز روی پنجه نشسته است. این مشکلی است که باید بابت آن با دامپزشک صحبت کنید.

جویدن همه‌چیز

سگ علاقه خاصی به جویدن اجسام دارد. این موضوع در مجموع چیز عجیبی نیست. در توله‌ها به خاطر درآوردن دندان و خارش لثه، این موضوع بیشتر دیده می‌شود. در این مواقع بهتر است به جای جویدن چیزهای نامربوط، غذای تشویقی جویدنی سگ تهیه کنید. تا با جویدن چیزهایی مناسب، وسایل خانه را نیز خراب نکند.

همینطور گاه متولد می‌شوید که سگ‌های بالغ به ناگاه این عادت را از سر گرفته‌اند. جویدن می‌تواند شامل هر جسمی در خانه شود، مثلا کفش یا دسته‌های مبل. این، یک مشکل رفتاری است و ممکن است به دلیل استرس یا اضطراب پیش آمده باشد. سگ‌هایی که مدت زیادی تنها گذاشته می‌شوند، ممکن است به این مشکل دچار شوند.

کج کردن سر

گاهی سگ‌ها عادت دارند وقتی با آنها حرف می‌زنید، سر خود را کج کنند. در این حالت کاملا به ما زل زده‌اند. همینطور وقتی صدایی می‌آید یا چیزهایی می‌بینند که سر در نمی‌آورند، همین رفتار را از آنها می‌بینیم. این رفتار را بیشتر در توله سگ‌ها خواهید دید. اگرچه بامزه‌است، با این حال چند معنی می‌تواند داشته باشد.

ممکن است سر خود را کج کند تا بهتر بشنود و ببیند. چون پوزه او، ممکن است باعث شود درست ما را نبیند. یا ممکن است گوش‌های او خوابیده باشند، پس سر خود را کج کند تا راحت‌تر بشنود. در واقع در این حالت، حیوان در حال انجام نهایت تلاش خود است تا متوجه منظور ما بشود.

کشیدن خود روی زمین

ممکن است دیده باشید سگ شما خود را روی زمین می‌کشد. یعنی جابجا می‌شود در حالی که باسنش روی زمین قرار دارد. این می‌تواند نشانی از مشکل در ناحیه‌ی مقعد باشد. ممکن است کیسه‌های مقعدی سگ پر شده باشند. ممکن است به دامپزشک مراجعه کنید و او بگوید سگ در ناحیه مقعد مشکلی ندارد. در این هنگام، ممکن است آلرژی یا احساس خارش دلیل مشکل باشند. ممکن نیز هست که انگل‌ها مشکل‌ساز شده باشند. دامپزشک راجع به این مسائل سوال‌هایی می‌پرسد و بررسی‌هایی انجام می‌دهد.

گاهی نیز ممکن است مشکل بسیار ساده باشد. سگ‌ها عادت به لیس زدن چیزهای مختلف دارند. اینطور ممکن است علف یا تارهای مویی که وارد بدن آنها شده، در مقعدشان گیر کرده باشد. در این صورت سگ سعی می‌کند با کشیدن خود روی زمین، آنها را از بدن خارج کند.

ادرار وسط خانه

سگ آموزش دیده، بعید است وسط خانه ادرار کند. معمولا دلایلی پشت این رفتار وجود دارد. باید این رفتار حتما مورد بررسی قرار بگیرد. چون این احتمال وجود دارد که مسئله‌ای جدی این بین باشد. این موضوع ممکن است به دلیل عفونت در مجاری ادراری، مثانه یا کلیه‌ها باشد. در سگ‌های پا به سن گذاشته نیز ممکن است به دلیل زوال عقل باشد.

غذای خوردن در جایی دیگر

ممکن است در عینشاهده کنید که سگ شما دهان خود را پر از غذا کرده، می‌برد در جایی دیگر می‌خورد. این هم چیزی مربوط به اجداد آنها است. در ذهن آنها، غذا باید در جایی دور از سگ‌ها و رقبای دیگر خورده شود. جایی که در آن بیشترین احساس امنیت را بکند. البته راهکارهایی برای احساس امنیت بیشتر کردن از سوی سگ‌ها وجود دارد. مثلا ممکن است او جای ظرف غذای خود را دوست نداشته باشد. یا حتی خودِ ظرف غذا را دوست نداشته باشد.

خوردن علف

ممکن است به پارک یا طبیعت بروید و بعد ببینید سگ شما مشغول خوردن علف یا چمن است. نباید نگران شوید. خوردن علف به گوارش و دفع سگ کمک می‌کند. از سوی دیگر ممکن است آنها طعم علف یا علفی خاص را دوست داشته باشند. بخصوص در سگ‌های کوچک که توانایی خوردن چیزهای متنوع‌تری را دارند، این موضوع احتمال بیشتری دارد. البته باید مراقب باشید که علف یا چمنی که سگ می‌خورد، حاوی کود یا سموم شیمیایی نباشد.

نشانه های اضطراب

اضطراب به شیوه‌های متفاوت در سگ خود را نشان می‌دهد. این می‌تواند شامل لرزیدن، بالا آوردن دم، مدفوع وسط منزل، گاز گرفتن خود، واق واق کردن یا یک سری نشانه دیگر باشد. سگ‌ها حیواناتی کاملا اجتماعی هستند. اگر تنها گذاشته شوند، گاهی می‌ترسند. باید یاد بگیرید که زمان خروج از خانه، به شکلی آرامش‌بخش سگ را ترک کنید. مثلا قبل از خروج، او را برای پیاده‌روی بیرون ببرید. یا در حیاط با او بازی کنید. حتی در این شرایط نیز نباید سگ را زمانی طولانی تنها گذاشت.

سگ حیوانی پرانرژی است. پس نباید بی‌حال و منزوی باشد. اگر اینطور باشد، او درخواست کمک دارد. هر رفتار دیگری که برای شما بی‌معنی است اگر اتفاق بیفتد، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

سگ افسرده

ادامه دارد…

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل